The intermediation of affections in Hadas, brujas y señoritas by Aurora Venturini

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.34.100

Keywords:

Aurora Venturini, Literature, Affects, Mediation, Gothic

Abstract

Hadas, brujas y señoritas (1997) by Aurora Venturini gathers a compendium of stories whose narrative voices, tones, and characters are mediated and configured by the coexistence of feelings of fascination and repulsion. These feelings materialize the strangeness and negativity of the objects/subjects of contemplation, as well as the narrative voice, which, as it participates in the intimate or close space of the main character, exposes the sinister and abject places. The affective orientation of the voice morbidly exposes intimate dynamics, violent and oppressive practices, incest, and abuse, through qualities linked to Gothic aesthetics. Specifically, the work aims to analyze the stories in Fairies, Witches, and Ladies through the way affections participate in the intermediate space between bodies. Rather than seeking to represent themes of horror, it is about investigating, from the perspective of the affective turn, their function in the intermediate space between voices and objects/subjects of interest as it allows for an expanded perspective on the real and social issues within the family context, outside pre-established codes.

References

Ahmed, S. (2006). Queer phenomenology: Orientations, objects, others. Duke University Press.

Ahmed, S. (2015). La política cultural de las emociones. Universidad Nacional Autónoma de México.

Amícola, J. (2002). La batalla de los géneros. Beatriz Viterbo Editora.

García. C. (2021). Al modo del tejido conectivo: para surcar la narrativa de Aurora Venturini. En C. García y K. E. Vázquez (Eds.), Irreverente y desmesurada. Aurora Venturini frente a la crítica (pp. 75-93). Albatros Ediciones.

Gasparini, S. (2020). Las horas nocturnas. Diez lecturas sobre terror, fantástico y ciencia. Editorial Argus-a.

Giorgi, G. (2014). Formas comunes. Animalidad, cultura, biopolítica. Eterna cadencia.

Grenoville, C. (2020). Configuraciones de la intimidad y lo doméstico en la narrativa actual. En L. A. Arnés, L. M. De Leone y M. J. Punte (Dir.), Historia Feminista de la literatura argentina. En la intemperie: poéticas de la fragilidad y la revuelta / Anahi Mallol... [et al.]. Eduvim.

Kristeva, J. (2004). Poderes de la perversión: ensayo sobre Louis-Ferdinand Céline. Siglo XXI.

Lucantis, P. (17 de diciembre de 2021). Aurora Venturini cumple sus primeros 100 años. Eterna Cadencia. https://eternacadencia.com.ar/nota/aurora-venturini-cumple-sus-primeros-100-anos/3933

Massumi, B. (1995). The autonomy of affect. Cultural critique, (31), 83-109.

Moyano Ariza, S. (2020). Teoría del afecto en la literatura y el arte: en la representación y más allá de la representación. Athenea Digital, 20(2), e2319. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2319

Negroni, M. (2009). Galería fantástica. Siglo XXI.

Pubill, C. (2021). Lo abyecto en El marido de mi madrastra de Aurora Venturini. En C. García y K. E. Vázquez (Eds.), Irreverente y desmesurada. Aurora Venturini frente a la crítica (pp. 117-141). Albatros Ediciones.

Quereilhac, S. (2013). Rara, como encendida: apuntes sobre los primeros libros de Armonía Somers. Las ranas, 8(9), 12-18.

Rossi, M. J. (2021). Una voz, un mundo. La primera persona en los cuentos de Aurora Venturini. En C. García y K. E. Vázquez (Eds.), Irreverente y desmesurada. Aurora Venturini frente a la crítica (49-73). Albatros Ediciones.

Salerno, M. P. (2013). La «nueva» narrativa de Aurora Venturini: textos de ayer y de hoy. Conferencia en III Congreso Internacional Cuestiones Críticas en la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de Rosario.

Salerno, M. P. (2016). El mundo editorial de Aurora Venturini. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, XLII(83), 279-300. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/40767

Salerno, M. P. (2020). La voz literaria de Aurora Venturini y de Ana Emilia Lahitte: archivos de escritura, génesis textual y edición Crítica [Tesis de posgrado]. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1833/te.1833.pdf

Sedgwick, E. K. (1986). The Coherence of Gothic Conventions. Routledge.

Sedgwick, E. K. (2003). Touching feeling: Affect, pedagogy, performativity. Duke University Press.

Vázquez, K. E. y García, C. (2021). Irreverente y desmesurada: Aurora Venturini frente a la crítica. Albatros Ediciones.

Venturini, A. (1997). Hadas, brujas y señoritas. Ediciones Theoría.

Venturini, A. (2012). El marido de mi madrastra. Tusquets editora.

Viola, L. (9 de diciembre de 2007). La prima. Página/12. https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/radar/9-4296-2007-12-09.html

Published

05-03-2025

How to Cite

Rossini, C. (2025). The intermediation of affections in Hadas, brujas y señoritas by Aurora Venturini. uadernos el ILHA, (42), 1–18. https://doi.org/10.48162/rev.34.100