Introduction to the Dossier: Comunidades locales y arqueología: experiencias de investigaciones co-construidas

Authors

  • Violeta Anahí Killian Galván Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Universidad de Buenos Aires, Instituto de Geocronología y Geología Isotópica https://orcid.org/0000-0002-1046-1762
  • Maria Soledad Gheggi Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales https://orcid.org/0000-0002-9933-8284

Keywords:

co-construction of knowledge

Abstract

In the last 20 years, Argentine archaeology has emerged with new forms of scientific construction, resulting from a critical retrospective look at the discipline (Curtoni, 2022; Endere, 2000; Flores and Acuto, 2014). This shift was based on the recognition of the existence of actors outside of academia who were claiming a place in the study, interpretation, conservation, and safeguarding of archaeological assets. While this can be explained, in part, by paradigm shifts on a global scale, when the academy was challenged by the demands of indigenous social movements (Ferguson, 1996; McGuire, 1992; Ranjan, 2017, among others), it was the legislation of our country that, thanks to the constitutional recognition of the pre-existence of indigenous peoples, opened an arena of frank dispute over the past (see various authors in Briones, 2005, Iturralde, 1997; Gordillo and Hirsch, 2010).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Argentina. Congreso de la Nación. (2003). Ley N.º 25.743: Protección del patrimonio arqueológico y paleontológico. Sancionada el 4 de junio de 2003, promulgada el 25 de junio de 2003. https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-25743-86356/texto

Atalay, S. (2012). Community-based archaeology: Research with, by, and for Indigenous and Local Communities. University of California Press. https://doi.org/10.1525/9780520953468

Batllori, M. D. G. (2019). Reflexión sobre la participación de la sociedad en la arqueología pública y una experiencia de esta realizada en Barrancas Maipú, Mendoza, Argentina. Arqueología y Patrimonio, 1(1), 87–93. https://doi.org/10.22380/26652773.2157

Briones, C. (Comp.). (2005). Cartografías argentinas: Políticas indigenistas y formaciones provinciales de alteridad. Antropofagia.

Curtoni, R. (2022). La restitución de cuerpos indígenas y la colonialidad de la ancestralidad. Revista Tefros, 20(1), 59–78.http://www2.hum.unrc.edu.ar/ojs3/index.php/tefros/article/view/1275

Declaración de Río Cuarto. (2005). Primer Foro Pueblos Originarios-Arqueólogos (Río Cuarto, 2005). Arqueología Suramericana, 1(2), 287–293.

Delfino, D., B. Manasse, R. A. Díaz y M.G. Pisani. (2016). La arqueología socialmente útil y la arqueología pública. Reflexiones desde la praxis. En Actas del XIX Congreso Nacional de Arqueología Argentina, Serie Monográfica y Didáctica (Vol. 54, pp. 2648–2653).

Endere, M. L. (2000). Patrimonios en disputa: Acervos nacionales, investigación arqueológica y reclamos étnicos sobre restos humanos. Trabajos de Prehistoria, 57(1), 5–17. https://doi.org/10.3989/tp.2000.v57.i1.258

Ferguson, T. J. (1996). Native Americans and the practice of archaeology. Annual Review of Anthropology, 25(1), 63–79.

Flores, C., y Acuto, F. (2014). Pueblos originarios y arqueología argentina. Construyendo un diálogo intercultural y reconstruyendo la arqueología. Intersecciones en Antropología, 16, 179–194. http://ref.scielo.org/3dyv29

Gordillo, G., y Hirsch, S. (2010). La presencia ausente: Invisibilizaciones, políticas estatales y emergencias indígenas en la Argentina. En G. Gordillo & S. Hirsch (Eds.), Movilizaciones indígenas e identidades en disputa (pp. 15–38). La Crujía.

Haber, A. (2010). Arqueología indígena y poder campesino. En Pueblos indígenas y arqueología en América Latina (pp. 51–61).

Iturralde, D. (1997). Demandas indígenas y reforma legal: retos y paradojas. Alteridades, 7(14), 81–98.

Mc Guire, R. H. (1992). Archeology and the first Americans. American Anthropologist, 94(4), 816–836. https://doi.org/10.1525/aa.1992.94.4.02a00030

Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En E. Lander (Ed.), La colonialidad del saber: Eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas (pp. 201–246). CLACSO.

Ranjan, D. (2017). Decolonizing both researcher and research and its effectiveness in Indigenous research. Research Ethics, 14(2), 1–24. https://doi.org/10.1177/1747016117733296

Salerno, V. M., Picoy, M. C., Tello, M., Pinochet, H. C., Lavecchia, C., y Moscovici Vernieri, G. (2016). Lo "público" en la arqueología argentina. Chungará (Arica), 48(3), 397–408. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-73562016005000015

Published

28-06-2025

How to Cite

Killian Galván, V. A., & Gheggi, M. S. (2025). Introduction to the Dossier: Comunidades locales y arqueología: experiencias de investigaciones co-construidas. nales e Arqueología Etnología, 80(1), 15–21. etrieved from https://revistas.apps.sid.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/analarqueyetno/article/view/8890