Genre Competence within the Process of Scientific Literacy in English

Authors

  • Karina Verónica De Francesco Facultad de Farmacia y Bioquímica, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires https://orcid.org/0009-0005-2588-218X
  • Laura Patricia Roseti Facultad de Farmacia y Bioquímica, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires https://orcid.org/0009-0006-6296-7497

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.57.013

Keywords:

scientific and academic literacy, generic competence, reading-writing continuum, epistemic ethos, English language

Abstract

English as a curriculum course at the School of Pharmacy and Biochemistry at the University of Buenos Aires aims to contribute to the academic and scientific literacy of its undergraduate students from a framework that transcends the linguistic code in pursuit of the development of discourse competencies that foster the inclusion and internationalisation of subjects in the scientific praxis through the mastery of discourse genres in the reading-writing continuum. Thus, this study seeks to focus on the key role of genre competence within the framework of the development of scientific literacy in the English language. This process builds on efficient reading-writing skills and scientific discourse competence to put an epistemic ethos on stage. To carry out this work, two methodological processes were conducted: the former aimed to characterise the rhetorical and enunciative features of the four genres identified out of a corpus of 100 papers published in 2019-2020 indexed journals while the latter sought to create specific didactic sequences for the three stages involved in the reading-writing continuum: the anticipation stage aimed at the formulation of reading hypotheses, the verifying and propositional reading stage and the final stage for internalisation or reformulation. A selection of examples of teaching activities for each stage will be presented in order to account for the relevance of the generic competence within a wider literacy process framework that provides a powerful cognitive and discursive scaffold which is necessary to successfully train future healthcare professionals.

Author Biographies

Karina Verónica De Francesco, Facultad de Farmacia y Bioquímica, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires

Doctoranda en Comunicación, Facultad de Periodismo y Comunicación Social, Universidad Nacional de La Plata, Argentina. Se ha especializado en análisis del discurso (Facultad de Filosofía y Letras, UBA). Licenciada en Lengua Inglesa y Profesora de Inglés.  Profesora Adjunta Regular de la Cátedra de Inglés de la Facultad de Farmacia y Bioquímica y Jefa de Trabajos Prácticos del Departamento de Lenguas Modernas de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Investigadora categorizada (V), Secretaría de Políticas Universitarias, Ministerio de Educación. Investigadora en proyectos UBACyT. Autora de publicaciones y expositora en numerosos congresos, foros y jornadas de lingüística, análisis del discurso y educación. Autora de materiales didácticos para alfabetización académico-científica en lengua inglesa. Asesora en discurso público y comunicación igualitaria e inclusiva.

Laura Patricia Roseti, Facultad de Farmacia y Bioquímica, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires

Doctoranda en Educación, Universidad Nacional de Tres de Febrero-Universidad Nacional de Lanús-Universidad Nacional de General Sarmiento, Argentina. Licenciada en Inglés, Universidad Nacional del Litoral, Argentina y Profesora de Inglés, INSP Joaquín V. González, Argentina. Profesora Adjunta Regular responsable de la cátedra de Inglés, Departamento de Lenguas Modernas, Facultad de Filosofía y Letras y Facultad de Farmacia y Bioquímica, Universidad de Buenos Aires, Argentina. Investigadora categorizada (IV), Secretaría de Políticas Universitarias, Ministerio de Educación Argentino, participante en proyectos UBACyT. Autora de publicaciones y expositora en numerosos congresos y jornadas. Autora de materiales didácticos para la enseñanza-aprendizaje de inglés como lengua extranjera. Directora del Laboratorio de Idiomas, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires (2003-2011).

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Published

03-07-2025

How to Cite

De Francesco, K. V., & Roseti, L. P. (2025). Genre Competence within the Process of Scientific Literacy in English. nales e Lingüística, (14), 15–44. https://doi.org/10.48162/rev.57.013

Issue

Section

Article