The Power of Words in Times of Crisis: Jena Romanticism and Argentine Literature in the 21st Century, a Transatlantic Dialogue through Time

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.43.078

Keywords:

comparative literatures, comparative history, crisis, verbal representation

Abstract

As part of the dossier Comparative Literary History between Periods: Theory and Practice, this article explores the productivity of bringing into dialogue certain aspects of Jena Romanticism and 21st-century Argentine literature (2001-2015). Despite the temporal and geographical distance, it is argued that the innovative spirit of Jena Romanticism continues to be relevant today for understanding the responses of Argentine literature to the crisis of the 21st century, recovering ideas about the reflective and critical force of literature and about artistic practice as a means of vital emancipation. Both periods experienced a profound crisis of social order and cultural redefinition, in which literature and writing became tools for transforming reality. For this reason, the power given to words in times of crisis is highlighted and the use of irony in both periods is analysed. Although there are cultural and contextual differences, the affinity between writing practices and the constitution of the social role of writers in both periods is remarkable.

References

Alarcón, C. (2007). Cuando me muera quiero que me toquen cumbia. Norma.

Alarcón, C. (2010). Si me querés, quereme transa. Norma.

Alberti, M. (2016). El paso del lógos al mythos: La presentación poética de lo absoluto en la obra de Novalis. [Tesis de doctorado, Universidad Nacional de La Plata). Memoria Académica: Repositytorio Institucional FAHCE-UNLP. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=tesis&d=Jte1318

Alcoba, L. (2008). La casa de los conejos. Ediciones del Zorzal.

Alcoba, L. (2012). Los pasajeros del Anna C. Edhasa.

Avaro, N. (2006). Salvador Benesdra, el gran realista. Boletín del Centro de Estudios de Teoría y Crítica Literaria, (12), 36-46. https://www.cetycli.org/cboletines/avaro_b_12.pdf

Benjamin, W. (2000). El concepto de crítica de arte en el Romanticismo alemán. (Trad. y prólogo de J. F. Yvars y V. Jarque). Península.

Blanchot. M. (2007). La parte del fuego: la literatura y el derecho a la muerte. Arena Libros.

Blanchot, M. (2008). La conversación infinita. Arenas.

Cabezón Cámara, G. (2009). La virgen cabeza. Eterna Cadencia.

Caparrós, M. (2009). El Interior. Alfaguara.

Capdevila, A. (2004). Roberto Arlt: por un realismo visionario (La figuración de la violencia política en Los siete locos – Los Lanzallamas) [Conferencia]. Actas del Simposio Moderne in den Metropolen: Roberto Arlt und Alfred Döblin. Berlín.

Contreras, S. (2005). En torno al realismo. Pensamiento de los confines, (17), 19-31.

Contreras, S. (2006). Discusiones sobre el realismo en la narrativa argentina contemporánea. Orbis Tertius, 11(12), 1-15. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.216/pr.216.pdf

Cucurto, W. (2005). Las aventuras del señor Maíz. Interzona.

Cucurto, W. (2006a). Cosa de negros. Interzona.

Cucurto, W. (2006b). El curandero del amor. Interzona.

Dalmaroni, M. (2002). El imperativo realista y sus destiempos. Sobre El imperio realista, dirigido por María Teresa Gramuglio. Anclajes, 6(6), 441-468. https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/anclajes/article/view/3241

D’Angelo, P. (1999). La estética del romanticismo. Visor.

Delgado, S. (2005). El personaje y su sombra: Rerealismos y desrealismos en el escritor argentino actual. Boletín del Centro de Estudios de Teoría y Crítica Literaria, (12), 47-67. https://www.cetycli.org/cboletines/delgado_b_12.pdf

Fariña, O. (2011). El guacho Martín Fierro. Editorial Tamarisco.

Garnica, N. (2019). Romanticismo, modernidad y subjetividad: La apropiación contemporánea de la ironía romántica de Friedrich Schlegel. [Tesis de doctorado, Universidad Nacional de Catamarca]. Repositorio Institucional CONICET Digital. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/82085

Giordano, A. (2011). Vida y obra. Beatriz Viterbo.

Gramuglio, M. T. (Dir. de vol.) y Jitrik, N. (Dir. de serie). (2002). Historia crítica de la literatura argentina: Vol. 6. El imperio realista. Emecé.

Haraway, D. (1995). Ciencia, cyborgs y mujeres: La reinvención de la naturaleza. Cátedra.

Incardona, J. D. (2007). Villa Celina. Interzona.

Kohan, M. (2006). Significación actual del realismo críptico. Boletín del Centro de Estudios de Estudios de Teoría y Crítica Literaria, (12), 24-35. https://www.cetycli.org/cboletines/kohan__b_12.pdf

Lacoue-Labarthe, P. y Nancy, J. (2012). El absoluto literario: Teoría de la literatura en el Romanticismo alemán. Fondo de Cultura Económica.

López Winne, H. y Malunián, V. (2016). Independientes ¿de qué? Hablan los editores de América Latina. Fondo de cultura económica.

Ludmer, J. (2010). Aquí América Latina: Una especulación. Eterna Cadencia.

Pérez, M. E. (2012). Diario de la princesa montonera. 110% verdad. Capital Intelectual.

Pérez, P. (2005). El mendigo chupapijas. Editorial Mansalva.

Pron, P. (2012). El espíritu de mis padres sigue subiendo en la lluvia. Random House-Mondadori.

Ramallo, C. (2017). Literatura y crítica: Representación y autorrepresentación del escritor en la narrativa argentina 2001-2010. [Tesis de doctorado, Universidad de Buenos Aires]. Sistema nacional de repositorios nacionales. https://repositoriosdigitales.mincyt.gob.ar/vufind/Record/Filo_5582215da595e5e6f89344531819710e

Rearte, J. L. y Solé, M. J. (2010). De la Ilustración al Romanticismo: Tensión, ruptura, continuidad. Universidad Nacional de General Sarmiento.

Robles, R. (2013). Pequeños combatientes. Alfaguara.

Rosa, N. (1999). Veinte años después o la “novela familiar” de la crítica literaria. En N. Rosa y P. Bardauil (Comps.), Políticas de la crítica: Historia de la crítica literaria en la Argentina (pp. 321-348). Biblos.

Sarlo, B. (2007). Escritos sobre literatura argentina (1980-2006). Siglo XXI.

Sarlo, B. (2012). Ficciones argentinas. 33 ensayos. Emecé.

Scott, E. (2025, 28 de marzo). El estallado mundo del libro / Entrevistado por Isabel Retamoso. Brecha. https://brecha.com.uy/el-estallado-mundo-del-libro/

Solé, M. J. (2018). ¿Qué es ilustración?: El debate en Alemania a finales del siglo XVIII. Universidad Nacional de Quilmes Editorial.

Solé, J. (2019). Fichte y el primer Romanticismo alemán. En N. Garnica (Comp.), La actualidad del primer romanticismo alemán: Modernidad, filosofía y literatura (pp. 81-105). Editorial Científica Universitaria de la Universidad Nacional de Catamarca.

Speranza, G. (2006). Por un realismo idiota. Boletín del Centro de Estudios de Estudios de Teoría y Crítica Literaria, (12) 14-23. https://www.cetycli.org/cboletines/speranza__b_12.pdf

Urondo Raboy, Á. (2013). Quién te creés que sos. Capital Intelectual.

Vanoli, H. (2010). Pinamar. Interzona.

Published

04-07-2025

How to Cite

Ramallo, Carolina. 2025. “he ower of ords in imes of risis: ena omanticism and rgentine iterature in the 21st entury, a ransatlantic ialogue through ime”. Boletín EC, no. 35 (July):49-72. https://doi.org/10.48162/rev.43.078.