Procedures of the Fantastic in The Trial and Ghost Story: A Perspective on the Priority of the Object

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.43.082

Keywords:

fantastic, Kafka, Freudenthaler, object

Abstract

This paper explores the relationship that the novels The Trial (Kafka, 1925) and Ghost Story (Freudenthaler, 2019) establish with the fantastic genre. More specifically, it explores the mediation established by the aesthetic appearance (ästhetischer Schein) (Adorno, 1983) between the content of the works and the characteristic elements of the genre that develop within them. The focus on this mediation allows us to visualise the tensions within the works, between their different moments, as well as to assess the artistic procedures through which they redefine and re-signify the elements of the fantastic literary tradition. The history of their figures, preserved in the aesthetic value of content and form, is revealed in the re-tensioning of these through a radicalisation of procedures belonging to the tradition of the fantastic.

References

Adorno, T. (1962). Prismas (Trad. M. Sacristán). Ariel.

Adorno, T. (1966). Kierkegaard. Konstruktion des Ästhetischen. Suhrkamp

Adorno, T. (1973). Consignas (Trad. R. Bilbao). Amorrortu.

Adorno, T. (1979). Kierkegaard: La construcción de lo estético (Trad. J. Ch. Mielke). Akal.

Adorno, T. (1983). Teoría estética (Trad. F. Riaza). Hyspamerica.

Adorno, T. (2003). Notas sobre literatura (Trad. A. Brotons Muñoz). Akal.

Adorno, T. (2019). Sobre la teoría de la historia y de la libertad (Trad. M. Vedda). Eterna Cadencia.

Engel, M. (2010). Der Process. En M. Engel y B. Auerochs (Eds.), Kafka-Handbuch: Leben, Werk, Wirkung (pp. 192-207). J.B.Metzler.

Ferrari, M. (2013). Poéticas de lo fantástico: La obra narrativa de Hanns Heinz Ewers, Leo Perutz y Alexander Lernet-Holenia [Tesis doctoral, Universidad de Buenos Aires]. Filo Digital. http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/1518

Fischer, E. (1975). Von Grillparzer zu Kafka. Suhrkamp.

Fisher, M (2017). Realismo capitalista: ¿No hay alternativa? (Trad. C. Iglesias). Caja Negra.

Freudenthaler, L. (2022). Historia de fantasmas. Ático de los Libros.

Hühn, L. y Schwab, P. (2019). Intermittenz und ästhetische Konstruktion: Kierkegaard. En R. Klein, J. Kreuzer y S. Müller-Doohm (Eds.), Adorno Handbuch: Leben, Werk, Wirkung (pp. 392-410). J.B.Metzler.

Jacquemin, G. (1975). Über das Phantastische in der Literatur. En R. A. Zondergeld (Ed.), Phaïcon 2. Almanach der phantastischen Literatur (pp. 33-53). Insel.

Jabłkowska, J. (2015). Gedächtnis und Gemütlichkeit. Text+Kritik. Zeitschrift für Literatur, 9(15), 7-19.

Juárez, E. A. (2020). Promesa y negatividad. Constelaciones. Revista de Teoría Crítica, (11-12), 208-237. https://constelaciones-rtc.net/article/view/3678

Kafka, F. (2003). El proceso. El Cid Editor.

Lederer, H. (1986). Phantastik und Wahnsinn: Geschichte und Struktur einer Symbiose. DME-Verlag.

Menke, C. (2018). La dialéctica de la apariencia en Adorno (Trad. E. Juárez y E. Roldán). En M. V. Galfione y E. A. Juárez (Eds.), El devenir de la apariencia: Perspectivas estéticas contemporáneas (pp. 173-182). Prometeo.

Nelles, J. (2015). Die perfekte Dissonanz der Lebensträume: Beziehungs-konstellationen in Arno Geigers ‘Familiengeschichte’. Text+Kritik. Zeitschrift für Literatur, 9(15), 182-197.

O’Driscoll, A. (2013). Constructions of the Melancholy in Contemporary German and Austrian Literature. Peter Lang.

Penning, D. (1980). Die Ordnung der Unordnung: Eine Bilanz zur Theorie der Phantastik. En C. W. Thomsen y J. M. Fischer (Eds.), Phantastik in Literatur und Kunst (pp. 34-51). WBG.

Rottensteiner, F. (1987). Vorwort: Zweifel und Gewißheit. Zu Traditionen, Definitionen und einigen notwendigen Abgrenzungen in der phantastischen Literatur. En F. Rottensteiner (Ed.), Die dunkle Seite der Wirklichkeit: Aufsätze zur Phantastik (pp. 7-20). Suhrkamp.

Rössner, M. (1988). Auf der Suche nach dem verlorenen Paradies: Zum mythischen Bewußtsein in der Literatur des 20. Jahrhunderts. Athenäum.

Schwarzböck, S. (2006). El problema de la felicidad en T. W. Adorno: Aspectos políticos y estéticos [Tesis doctoral, Universidad de Buenos Aires]. Filo Digital. http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/1439

Topuzian, M. (2022). La crítica cambia la historia. Cuadernos LIRICO, (24), 1-20. https://doi.org/10.4000/lirico.12058

Vedda, M. (2024). Los materiales de desecho y la imagen infantil de la Modernidad: Adorno como lector de Kafka. Inter Litteras, (6), 362-384. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/interlitteras/article/view/16459/14501

Vedder, B. (2015). Thomas Strangls Ästhetik der verwischten Grenzen. En Text+Kritik. Zeitschrift für Literatur, 9 (15), 175-182.

von Glinski, S. (2004). Imaginationsprozesse: Verfahren phantastischen Erzählens in Kafkas Frühwerk. De Gruyter.

von Wilpert, G. (1994). Die deutsche Gespenstergeschichte: Motiv, Form, Entwicklung. Kröner.

Zgorzelski, A. (1975). Zum Verständnis phantastischer Literatur. En R. A. Zondergeld (Ed.), Phaïcon 2. Almanach der phantastischen Literatur (pp. 54-64). Insel.

Published

04-07-2025

How to Cite

Eiros Fontes, Gerónimo. 2025. “rocedures of the antastic in he rial and host tory: erspective on the riority of the bject”. Boletín EC, no. 35 (July):147-76. https://doi.org/10.48162/rev.43.082.