Procedures of the Fantastic in The Trial and Ghost Story: A Perspective on the Priority of the Object
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.43.082Keywords:
fantastic, Kafka, Freudenthaler, objectAbstract
This paper explores the relationship that the novels The Trial (Kafka, 1925) and Ghost Story (Freudenthaler, 2019) establish with the fantastic genre. More specifically, it explores the mediation established by the aesthetic appearance (ästhetischer Schein) (Adorno, 1983) between the content of the works and the characteristic elements of the genre that develop within them. The focus on this mediation allows us to visualise the tensions within the works, between their different moments, as well as to assess the artistic procedures through which they redefine and re-signify the elements of the fantastic literary tradition. The history of their figures, preserved in the aesthetic value of content and form, is revealed in the re-tensioning of these through a radicalisation of procedures belonging to the tradition of the fantastic.
References
Adorno, T. (1962). Prismas (Trad. M. Sacristán). Ariel.
Adorno, T. (1966). Kierkegaard. Konstruktion des Ästhetischen. Suhrkamp
Adorno, T. (1973). Consignas (Trad. R. Bilbao). Amorrortu.
Adorno, T. (1979). Kierkegaard: La construcción de lo estético (Trad. J. Ch. Mielke). Akal.
Adorno, T. (1983). Teoría estética (Trad. F. Riaza). Hyspamerica.
Adorno, T. (2003). Notas sobre literatura (Trad. A. Brotons Muñoz). Akal.
Adorno, T. (2019). Sobre la teoría de la historia y de la libertad (Trad. M. Vedda). Eterna Cadencia.
Engel, M. (2010). Der Process. En M. Engel y B. Auerochs (Eds.), Kafka-Handbuch: Leben, Werk, Wirkung (pp. 192-207). J.B.Metzler.
Ferrari, M. (2013). Poéticas de lo fantástico: La obra narrativa de Hanns Heinz Ewers, Leo Perutz y Alexander Lernet-Holenia [Tesis doctoral, Universidad de Buenos Aires]. Filo Digital. http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/1518
Fischer, E. (1975). Von Grillparzer zu Kafka. Suhrkamp.
Fisher, M (2017). Realismo capitalista: ¿No hay alternativa? (Trad. C. Iglesias). Caja Negra.
Freudenthaler, L. (2022). Historia de fantasmas. Ático de los Libros.
Hühn, L. y Schwab, P. (2019). Intermittenz und ästhetische Konstruktion: Kierkegaard. En R. Klein, J. Kreuzer y S. Müller-Doohm (Eds.), Adorno Handbuch: Leben, Werk, Wirkung (pp. 392-410). J.B.Metzler.
Jacquemin, G. (1975). Über das Phantastische in der Literatur. En R. A. Zondergeld (Ed.), Phaïcon 2. Almanach der phantastischen Literatur (pp. 33-53). Insel.
Jabłkowska, J. (2015). Gedächtnis und Gemütlichkeit. Text+Kritik. Zeitschrift für Literatur, 9(15), 7-19.
Juárez, E. A. (2020). Promesa y negatividad. Constelaciones. Revista de Teoría Crítica, (11-12), 208-237. https://constelaciones-rtc.net/article/view/3678
Kafka, F. (2003). El proceso. El Cid Editor.
Lederer, H. (1986). Phantastik und Wahnsinn: Geschichte und Struktur einer Symbiose. DME-Verlag.
Menke, C. (2018). La dialéctica de la apariencia en Adorno (Trad. E. Juárez y E. Roldán). En M. V. Galfione y E. A. Juárez (Eds.), El devenir de la apariencia: Perspectivas estéticas contemporáneas (pp. 173-182). Prometeo.
Nelles, J. (2015). Die perfekte Dissonanz der Lebensträume: Beziehungs-konstellationen in Arno Geigers ‘Familiengeschichte’. Text+Kritik. Zeitschrift für Literatur, 9(15), 182-197.
O’Driscoll, A. (2013). Constructions of the Melancholy in Contemporary German and Austrian Literature. Peter Lang.
Penning, D. (1980). Die Ordnung der Unordnung: Eine Bilanz zur Theorie der Phantastik. En C. W. Thomsen y J. M. Fischer (Eds.), Phantastik in Literatur und Kunst (pp. 34-51). WBG.
Rottensteiner, F. (1987). Vorwort: Zweifel und Gewißheit. Zu Traditionen, Definitionen und einigen notwendigen Abgrenzungen in der phantastischen Literatur. En F. Rottensteiner (Ed.), Die dunkle Seite der Wirklichkeit: Aufsätze zur Phantastik (pp. 7-20). Suhrkamp.
Rössner, M. (1988). Auf der Suche nach dem verlorenen Paradies: Zum mythischen Bewußtsein in der Literatur des 20. Jahrhunderts. Athenäum.
Schwarzböck, S. (2006). El problema de la felicidad en T. W. Adorno: Aspectos políticos y estéticos [Tesis doctoral, Universidad de Buenos Aires]. Filo Digital. http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/1439
Topuzian, M. (2022). La crítica cambia la historia. Cuadernos LIRICO, (24), 1-20. https://doi.org/10.4000/lirico.12058
Vedda, M. (2024). Los materiales de desecho y la imagen infantil de la Modernidad: Adorno como lector de Kafka. Inter Litteras, (6), 362-384. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/interlitteras/article/view/16459/14501
Vedder, B. (2015). Thomas Strangls Ästhetik der verwischten Grenzen. En Text+Kritik. Zeitschrift für Literatur, 9 (15), 175-182.
von Glinski, S. (2004). Imaginationsprozesse: Verfahren phantastischen Erzählens in Kafkas Frühwerk. De Gruyter.
von Wilpert, G. (1994). Die deutsche Gespenstergeschichte: Motiv, Form, Entwicklung. Kröner.
Zgorzelski, A. (1975). Zum Verständnis phantastischer Literatur. En R. A. Zondergeld (Ed.), Phaïcon 2. Almanach der phantastischen Literatur (pp. 54-64). Insel.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gerónimo Eiros Fontes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que no se use para fines comerciales, siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista, y siempre que se mencionen la existencia y las especificaciones de esta licencia de uso.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista y se cumplan las otras condiciones mencionadas arriba.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).









