Comparative Literary History across Periods: Theory and Practice
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.43.076Keywords:
literary history, comparative literature, contextualism, dissidenceAbstract
The motivation for this dossier is speculative, given that, although historical comparison should be key in literary studies, it has recently been marginalized. The distrust of a far-reaching literary historiography is due in part to the crisis of European humanist universalism and the influence of postcolonialism, which has promoted a caution against large-scale historical narratives. Cultural, archival, and empirical-materialist turns in the humanities have transformed literary historiography, imposing a radical contextualism that has limited the ability to connect the past with the present. However, since the beginning of the 21st century, attempts have emerged to reconsider literary history, incorporating global perspectives and digital tools. This dossier seeks to examine the possibility of comparing literary phenomena from different periods, exploring literary practices, forms and systems. As an example, dissidence in literature is analyzed by comparing works by Miguel de Unamuno, Miguel Espinosa and Cristina Morales.
References
Beecroft, A. J. (2009). Literatura mundial y literatura-mundo: hacia una tipología de los sistemas literarios. New Left Review, 54, 85-96. https://newleftreview.es/issues/54/articles/alexander–beecroft–literatura–mundial–y–literatura–mundo.pdf
Beecroft, A. J. (2015). An Ecology of World Literature: From Antiquity to the Present Day. Verso.
Casanova, P. (2001). La República mundial de las Letras. Anagrama.
Espinosa, M. (2017). La fea burguesía. La fea burguesía.
Even-Zohar, I. (1996). The Role of Literature in the Making of the Nations of Europe: A Socio–Semiotic Study. Applied Semiotics/Sémiotique Appliquée, 1, 20-30.
Hayot, E. (2012). On Literary Worlds. Oxford University Press.
Havel, V. (1992). The Power of the Powerless. En Open Letters: Selected Writings 1965-1990 (pp. 125-214). Vintage Books.
Link, D. (2005). Clases. Literatura y disidencia. Norma.
Manovich, L. (2016). The Science of Culture? Social Computing, Digital Humanities and Cultural Analytics. Journal of Cultural Analytics, 1(1), 1-15. https://doi.org/10.22148/16.004
Morales, C. (2020). Los combatientes. Anagrama.
Siskind, M. (2016). Deseos cosmopolitas. Modernidad global y literatura mundial en América Latina. Fondo de Cultura Económica.
Tilly, C. (1991). Grandes estructuras, procesos amplios, comparaciones enormes. Alianza.
Unamuno, M. de. (2009). Cómo se hace una novela. Cátedra.
Underwood, T. (2013). Why Literary Periods Mattered. Stanford University Press.
Welskopp, T. (2010). Vergleichende Geschichte. Europäische Geschichte Online (EGO). Leibniz Institute of European History. https://d-nb.info/1020545119/34
Werner, M. y Zimmermann, B. (2003). Penser l’histoire croisée: Entre empirie et réflexivité. Annales. Histoire, Sciences Sociales, 58(1), 5-36. https://www.cambridge.org/core/journals/annales–histoire–sciences–sociales/article/abs/penser–lhistoire–croisee–entre–empirie–et–reflexivite/63A92EC81D2995E41F200A54CB54A29D
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marcelo Topuzian

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que no se use para fines comerciales, siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista, y siempre que se mencionen la existencia y las especificaciones de esta licencia de uso.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista y se cumplan las otras condiciones mencionadas arriba.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).









