The space in 'Literary Journalism': Reality and Heterotopia in Leila Guerriero

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.34.104

Keywords:

literary space, heterotopy, literary journalism, mtephor

Abstract

This article proposes an analysis of the construction of literary space in the texts of Argentinian journalist Leila Guerriero—Los suicidas del fin del mundo (2006), El rastro en los huesos (2008), Una historia sencilla (2013), Opus Gelber (2019), La otra guerra (2021), and La llamada (2024)—through the lens of what Foucault (2010) termed heterotopy. A documentary bibliographic review and qualitative content analysis are used to establish parallels between the configuration of literary space and those real places outside of all places that serve as the setting for the stories. Descriptions are examined as a resource for characterizing these spaces, and the analysis explores how the construction of metaphor gives depth and connects the spatial framework to the protagonist characters.

Author Biography

Mairyn Arteaga Díaz, Universidad de Concepción

Tesista en el Doctorado en Literatura Latinoamericana de la Universidad de Concepción y becaria ANID (ANID-Subdirección de Capital Humano/Doctorado Nacional/2024- 21240715). Este artículo es resultado de su proyecto de investigación “Leila Guerriero entre dos mundos: el periodismo literario como una forma de literatura” que desarrolla bajo la tutoría del Dr. Carlos Eduardo Basso Prieto, también docente del referido doctorado en la Universidad de Concepción.

References

Alonso, M. y Saladrigas, H. (2000). Para investigar en Comunicación Social. Guía didáctica. Pablo de la Torriente.

Bisama, A. (2011). El empampado Riquelme, por Álvaro Bisama. Antilibros. https://antilibros.blogspot.com/2011/08/el-empampado-riquelme-por-alvaro-bisama.html

Bonano, M. (2020). En torno al periodismo narrativo de Leila Guerriero y el ejercicio de la crónica. En Literaturas y derivas semióticas. Editorial de la Universidad Nacional de Mar del Plata

Caparrós, M. (1997). El sí de los niños. En Lacrónica. Penguin Random House Grupo Editorial.

Caparrós, M. (2023). Lacrónica. Penguin Random House Grupo Editorial.

Costamagna, A. (2008). Leila Guerriero o el arte de mirar. Revista Dossier. Universidad Diego Portales. https://revistadossier.udp.cl/dossier/leila-guerriero-o-el-arte-de-mirar/

Foucault, M. (2010). El cuerpo utópico. Las heterotopías. Ediciones Nueva Visión.

Gárate, M. (2024). De El Rastro en los Huesos a la huesera de Chicas Muertas: diálogos, continuidades, transformaciones. Gragoatá, 63. https://doi.org/10.22409/gragoata.v29i63.58359.es

Guerriero, L. (2006). Los suicidas del fin del mundo. Crónica de un pueblo patagónico. Tusqutes Editores.

Guerriero, L. (2008). El rastro en los huesos. Gatopardo, 88. https://gatopardo.com/reportajes/el-rastro-de-la-dictadura-argentina-en-los-huesos/

Guerriero, L. (2013). Una historia sencilla. Anagrama.

Guerriero, L. (2019). Opus Gelber. Ediciones Universidad Diego Portales.

Guerriero, L. (2021). La otra guerra. Una historia del cementerio argentino en las islas Malvinas. Anagrama.

Guerriero, L. (2024). La llamada. Un retrato. Anagrama.

Lemebel, P. (2001). La esquina es mi corazón. Seix Barral.

Maidana, S. (2016). La crónica narrativa latinoamericana como género híbrido. Los modos de construir la voz propia: el caso de Leila Guerriero. Tesina de grado. Universidad Nacional de Rosario. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/

Mouat, F. (2021). El empampado Riquelme. Editorial Planeta Chilena.

Peña, J. C. (2024). Letras torcidas. Un perfil de Mariana Callejas. Ediciones Universidad Diego Portales.

Pimentel, L. A. (2020). El relato en perspectiva. Estudio de teoría narrativa. Siglo XXI editores.

Published

23-04-2025

How to Cite

Arteaga Díaz, M. (2025). The space in ’Literary Journalism’: Reality and Heterotopia in Leila Guerriero. uadernos el ILHA, (42), 1–20. https://doi.org/10.48162/rev.34.104