My Girlfriend Is the Great Otaku Beast
A Confrontation of Representations Surrounding Japanese Mass Culture in Enrique Planas
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.34.115Keywords:
Otakism, representation, fanzine, sexuality, databaseAbstract
In both KimoKawaii (2015) and Demasiada responsabilidad (2017), Enrique Planas showcases his early engagements with Japanese animation and his interest in the Japanese cultural and creative industries. Planas stands as an exponent of what we have termed “otaku writing,” namely, a form of literature conceived by and for enthusiasts of Japanese comics and animation. This paper examines the textuality of both works, with particular attention to the representations and imaginaries they construct around otaku culture in both Japan and Latin America. To this end, the analysis will consider the following elements: the construction of characters and their otaku identities, the representation of different types of fanaticism, the spaces and activities of the fandom, the narrative structures chosen for each volume, modes of speech and behavior, the vocabulary employed, and the knowledge displayed regarding series and the codes of manganime. The study will draw on tools from cultural and literary studies, particularly comparative literature and reception aesthetics.
References
Álvarez Gandolfi, F. (2024). Otakus: por qué nos fascina tanto la cultura de masas
japonesa. Prometeo.
Arana Blas, M. A. (12 de enero de 2025). Queerizing the Nation: Blurring Bodies and
Frontiers in Kimokawaii and Las exploradoras de la luna [ponencia]. Modern Language
Association Convention.
Azuma, H. (2012). Database animals. En M. Ito, D. Okabe e I. Tsuji (Comps.),
Fandom Unbound: Otaku Culture in a Connected World (pp. 30-67). Yale University Press.
Ban, T. (2016). The Osamu Tezuka story: a life in manga and anime. Stone Bridge
Press.
Bourdieu, P. (2002). La distinción. Criterios y bases sociales del gusto. Taurus.
del Vigo, G. A. (2019). Subjetividades pop: manga, anime y sexualidad en la
adolescencia otaku. Actas del X Jornadas de Jóvenes Investigadorxs. Instituto de
Investigaciones Gino Germani.
García, H. (2018). Un geek en Japón. Norma Editorial.
Herrera, J. (2017). Otaku: cuatro décadas de cultura popular japonesa en Chile.
Biblioteca de Chilenia.
Herrera, J. (2018). Kawaii. Blondas, caramelos y sesos. Biblioteca de Chilenia.
Horno López, A. (2017). El lenguaje del anime. Del papel a la pantalla. Diábolo
ediciones.Mi novia es la gran bestia otaku: enfrentamiento de… | Diego Hernán Rosain
Labra, D. (2023). Fenómeno global/consumo local. La “glocalización” del manga en
Argentina y su impacto en el campo editorial de historietas (1991-2019) [Tesis de
doctorado]. Universidad Nacional de La Plata.
https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.2655/te.2655.pdf
Labra, D. (2024). Manganimé: La saga argentina. Tren en Movimiento.
Molloy, S. (2012). Poses de fin de siglo. Desbordes del género en la modernidad.
Eterna Cadencia.
Mosquera, M. (2026). La intermedialidad, entre la especificidad y la convergencia.
Estudios de Teoría Literaria. [En prensa].
Nitobe, I. (2013). Bushidō: preceptos de honor de los samuráis. Quadrata.
Pelaez Sagastegui, E. (2022). La agencia del personaje Michiko a través del cosplay
en la novela KimoKawaii (2015) de Enrique Planas [Tesis de maestría]. Pontificia
Universidad Católica del Perú.
Planas, E. (2015). KimoKawaii. Literatura Random House.
Planas, E. (2017). Demasiada responsabilidad. Literatura Random House.
Rajewsky, I. O. (2020). Intermedialidad, intertextualidad y remediación: Una
perspectiva literaria sobre la intermedialidad. Vivomatografías. Revista de estudios sobre
precine y cine silente en Latinoamérica, 6(6), 432-461.
http://www.vivomatografias.com/index.php/vmfs/article/view/278
Rosain, D. H. (2021). Ver para leer: una lectura diacrónica para los cruces entre
manga, anime y literatura universal. Con A de Animación, (13), 44-62.
https://polipapers.upv.es/index.php/CAA/article/view/15925/pdf
Rosain, D. H. (2025a). Literatura en clave manganime: Emergencia de autorías y
escrituras otakus en la argentina contemporánea. Revista Avatares.
Comunicación/Cultura. [En prensa].
Rosain, D. H. (2025b). El laboratorio del mangaka: los testimonios de la escritura de
Akira Toriyama y Hirohiko Araki. RAIN. Revista Argentina de Investigación Narrativa. [En
prensa].
Rosain, D. H. y Sayar, R. J. (2018). En una editorial japonesa, de cuyo nombre no
quiero acordarme: Manga quijotesco por fuera de sus moldes. En J. D’Onofrio, C. Gerber y
N. Vitali (Eds.), Don Quijote en Azul 10: Actas de las X Jornadas Cervantinas Celebradas
en Azul, Argentina, en 2017 (pp. 55-64). Editorial UNICEN.
Santiago, J. A. (2013). Manga. Del cuadro flotante a la viñeta japonesa. Comanegra.
Watts, A. (1976). El camino del Tao. Kairós.






































