Visualidades latinoamericanas y relato oral.
Aportes desde la etnografía para una ampliación historiográfica de las artes.
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.45.031Keywords:
Artes;, Latinoamericanas, Espacio público, HistoriografíaAbstract
The present proposal, through extracts from oral stories collected in the framework of semi-directed and in-depth interviews, seeks to demonstrate the omission - and its need for incorporation in the historical account of the arts - of the reflexivity of agents, genealogies, conceptualizations, creative methodologies and itineraries of visual and material circulation typical of the artistic-exhibition circuits of Latin American public spaces. From this perspective, public space acquires a particular role by functioning as a recipient of artistic practices and agents historically subordinated by the colonial condition and cultural elites. Their omission as active agents of the artistic field and their exclusion from the institutionalization and historicization of the national and local art field reveals a partial, dissected and limited consideration of historical relations, projected -unidirectionally- from discursives promoted by the hegemonic agents of the field.
References
D. Della Porta y M. Keating, Approaches and methodologies in the Social Sciences: a pluralist perspective. (Cambridge: Cambridge University Press, 2008).
D. Collier y C. Elman, “Qualitative and multi-method research: Organizations, publication, and reflections on integration”, en The Oxford Handbook of Political Methodology, eds. por J. M. Box-Steffensmeier, H. E. Brady y D. Collier (Oxford: Oxford University Press, 2008), 780-795.
R. Bauböck, D. Della Porta, I. Lago y C. Ungureanu, C. “¿De las “guerras” metodológicas al pluralismo metodológico?”, Revista Española de Ciencia Política, 29 (2012), 11-38.
P. B. Besana, “Notas sobre el uso de la etnografía y la teoría fundamentada en ciencia política. Un análisis amplio de la participación política y el Estado en asentamientos informales de la periferia de Buenos Aires, Argentina”. Universitas humanística 86 (2018), 107-137, http:revistas.javeriana.edu.co/index.php/univhumanistica/index
B. Glase y A. Strauss, El desarrollo de la teoría fundada. (Chicago: Aldine, 1967).
Howard S. Becker, Los mundos del arte. Sociología del trabajo artístico. (Bernal, Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes, 2008), 17-20.
Néstor García Canclini, “Estética y Ciencias sociales: Dudas convergentes” en La sociedad sin relato por N. García Canclini, (Buenos Aires: Katz, 2010), 53.
Enrique Dussel, “Europa, modernidad y eurocentrismo” en La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas, ed. por Eduardo Lander (Buenos Aires: CLACSO, 2000), 41-54.
Edgardo Lander, «Ciencias sociales: saberes coloniales y eurocéntricos.» En La colonialidad del saber: eurocentrimo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas, comp. de Edgardo Lander, (Buenos Aires: CLACSO, 2000), 11-40.
Pierre Bourdieu. «El campo literario. Prerrequisitos críticos y principios de método.» Criterios, nº 25-28 (1990): 16, https://gep21.wordpress.com/wp-content/uploads/2010/04/1-bourdieu-campo-literario.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Natalia Estarellas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Los artículos enviados al Comité Editor del Instituto de Historia del Arte, para ser publicados, los autores reservan su derecho de propiedad, pero otorgan a la Editorial los derechos de impresión y aceptan la difusión tanto en papel, como en internet y en aquellos sitios virtuales de las cuales los CHA formen parte.

Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 No portada












_00.07_.55_2.png)



