Visualidades latinoamericanas y relato oral.

Aportes desde la etnografía para una ampliación historiográfica de las artes.

Authors

  • Natalia Estarellas Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba- CONICET

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.45.031

Keywords:

Artes;, Latinoamericanas, Espacio público, Historiografía

Abstract

The present proposal, through extracts from oral stories collected in the framework of semi-directed and in-depth interviews, seeks to demonstrate the omission - and its need for incorporation in the historical account of the arts - of the reflexivity of agents, genealogies, conceptualizations, creative methodologies and itineraries of visual and material circulation typical of the artistic-exhibition circuits of Latin American public spaces. From this perspective, public space acquires a particular role by functioning as a recipient of artistic practices and agents historically subordinated by the colonial condition and cultural elites. Their omission as active agents of the artistic field and their exclusion from the institutionalization and historicization of the national and local art field reveals a partial, dissected and limited consideration of historical relations, projected -unidirectionally- from discursives promoted by the hegemonic agents of the field.

References

D. Della Porta y M. Keating, Approaches and methodologies in the Social Sciences: a pluralist perspective. (Cambridge: Cambridge University Press, 2008).

D. Collier y C. Elman, “Qualitative and multi-method research: Organizations, publication, and reflections on integration”, en The Oxford Handbook of Political Methodology, eds. por J. M. Box-Steffensmeier, H. E. Brady y D. Collier (Oxford: Oxford University Press, 2008), 780-795.

R. Bauböck, D. Della Porta, I. Lago y C. Ungureanu, C. “¿De las “guerras” metodológicas al pluralismo metodológico?”, Revista Española de Ciencia Política, 29 (2012), 11-38.

P. B. Besana, “Notas sobre el uso de la etnografía y la teoría fundamentada en ciencia política. Un análisis amplio de la participación política y el Estado en asentamientos informales de la periferia de Buenos Aires, Argentina”. Universitas humanística 86 (2018), 107-137, http:revistas.javeriana.edu.co/index.php/univhumanistica/index

B. Glase y A. Strauss, El desarrollo de la teoría fundada. (Chicago: Aldine, 1967).

Howard S. Becker, Los mundos del arte. Sociología del trabajo artístico. (Bernal, Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes, 2008), 17-20.

Néstor García Canclini, “Estética y Ciencias sociales: Dudas convergentes” en La sociedad sin relato por N. García Canclini, (Buenos Aires: Katz, 2010), 53.

Enrique Dussel, “Europa, modernidad y eurocentrismo” en La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas, ed. por Eduardo Lander (Buenos Aires: CLACSO, 2000), 41-54.

Edgardo Lander, «Ciencias sociales: saberes coloniales y eurocéntricos.» En La colonialidad del saber: eurocentrimo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas, comp. de Edgardo Lander, (Buenos Aires: CLACSO, 2000), 11-40.

Pierre Bourdieu. «El campo literario. Prerrequisitos críticos y principios de método.» Criterios, nº 25-28 (1990): 16, https://gep21.wordpress.com/wp-content/uploads/2010/04/1-bourdieu-campo-literario.pdf

Published

30-06-2025

How to Cite

Estarellas, N. (2025). Visualidades latinoamericanas y relato oral. : Aportes desde la etnografía para una ampliación historiográfica de las artes. uadernos e istoria el rte, (44), 174–217. https://doi.org/10.48162/rev.45.031

Issue

Section

Artículos