Healthy Eating in The Digital Era

Advancing Research with Middle-Class Focus Groups In Buenos Aires

Authors

  • Betina Freidin Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Sociales, Instituto de Investigaciones Gino Germani https://orcid.org/0000-0001-7458-2160
  • Matías Salvador Ballesteros Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Sociales, Instituto de Investigaciones Gino Germani https://orcid.org/0000-0003-1321-2777
  • Josefina Roques Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Sociales, Instituto de Investigaciones Gino Germani https://orcid.org/0009-0002-7702-5161

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.48.105

Keywords:

digital media, food, health, middle class

Abstract

We analyze how a group of middle-class adults in the city of Buenos Aires, mostly women, use digital media in their food practices. Based on six focus groups we conducted in 2023 and 2024, we analyze what food content they pay attention to, how they give credibility to different sources and advisors and, more generally, what they consider positive and negative aspects of food and health content in the digital environment. We articulate the debates on the uses of digital media in food with sociological studies on interpersonal networks in health. This is a topic that has been less explored in the most recent studies that have focused on social ties and communities linked to health that are formed in the digital environment. The results show that digital platforms are useful tools for education and awareness of healthy eating, but that they also generate misinformation and amplify anxieties and food panics, which lead to “digital detoxification” strategies. We show the influence of digital social networks in the broader context of offline interpersonal networks in health and their contribution to critical content consumption.

Author Biographies

Betina Freidin, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Sociales, Instituto de Investigaciones Gino Germani

Doctora en Sociología por la Universidad Brandeis, EEUU. Es Investigadora Independiente del CONICET en el Instituto de Investigaciones Gino Germani de la Universidad de Buenos Aires (UBA) y Profesora Adjunta regular de la carrera de Sociología de la UBA.

Matías Salvador Ballesteros, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Sociales, Instituto de Investigaciones Gino Germani

Doctor en Ciencias Sociales por la Universidad de Buenos Aires (UBA). Es Investigador adjunto del CONICET en el Instituto de Investigaciones Gino Germani de la UBA, y Jefe de Trabajos Prácticos de la carrera de Sociología de la UBA. 

Josefina Roques, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Sociales, Instituto de Investigaciones Gino Germani

Licenciada en Sociología por la Universidad de Buenos Aires (UBA). Es Becaria Doctoral del CONICET en el Instituto de Investigaciones Gino Germani de la UBA, y Ayudante de Primera en la Carrera de Sociología de la UBA. 

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Published

14-11-2025

How to Cite

Freidin, B., Ballesteros, M. S., & Roques, J. (2025). Healthy Eating in The Digital Era: Advancing Research with Middle-Class Focus Groups In Buenos Aires. studios ociales Contemporáneos, (33), 1–27. https://doi.org/10.48162/rev.48.105

Issue

Section

Artículos libres