Heterogeneous Expansion of the University System 30 Years After LES

The Case of the Academic Offer at UNSJ

Authors

  • Lucia Manchinelli Universidad Nacional de San Juan, Facultad de Ciencias Sociales
  • Gonzalo Miguel Castillo Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Universidad Nacional de San Juan, Facultad de Ciencias Sociales https://orcid.org/0000-0002-0264-5537

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.48.089

Keywords:

academic offerings, university policy, UNSJ

Abstract

The well-known and heterogeneous evolution of undergraduate and postgraduate programs in Argentina can be considered one of the outcomes of the attempts to modernize universities during the 1990s, a period characterized by the peak of neoliberal policies and the adoption of guidelines promoted by international funding agencies. Nearly three decades after the establishment of the National Higher Education Law No. 24.521/95, this paper examines the complexities experienced by the national university academic offerings in recent decades. Additionally, it assesses the impact of this expansion on a specific case: the National University of San Juan, which concentrates the majority of higher education academic capacities in the province of San Juan.

As regards the conceptual approach, this work is grounded in the paradigm of multi-scalar circulation of knowledge produced by university institutions. In alignment with this approach, the methodological access employs a dual structure, consisting of an initial phase of document analysis followed by a second phase of application of knowledge circulation indicators focused on the academic offerings of the National University of San Juan.

References

Alcón, E. (2011). La internacionalización de los estudiantes universitarios. La cuestión Universitaria. 7, 32-39. https://polired.upm.es/index.php/lacuestionuniversitaria/article/view/3354/3496

Algañaraz, V, y Castillo, G. (2018). Docencia e investigación en la Universidad Nacional de San Juan (1994-2015): impacto de Programa de Incentivos a Docentes-Investigadores y la carrera del investigador científico del CONICET. Prometeica. Revista de Filosofía y Ciencias, 16, 57-77. https://periodicos.unifesp.br/index.php/prometeica/article/view/1669/pdf

Algañaraz, V. (dir.). (2021). El desarrollo de la investigación científica en la Universidad Nacional de San Juan. Una mirada en clave histórica y sociológica. San Juan: Editorial UNSJ.

Algañaraz, V. y Castillo, G. (2017) El desarrollo reciente de las research capacities en la Universidad Nacional de San Juan (2003-2017): entre la expansión y su freno. Prácticas y Discursos. Cuadernos de Ciencias Sociales. 6(8). 11-44. https://revistas.unne.edu.ar/index.php/dpd/article/view/2368

Barsky, O. (1995). El sistema de posgrado en la Argentina. Buenos Aires: Ministerio de Cultura y Educación de la Nación Argentina.

Beigel, F. (2018). Las relaciones de poder en la ciencia mundial. Un anti-ranking para conocer la ciencia producida en la periferia. Revista Nueva Sociedad. 274, 13-28. https://www.nuso.org/media/articles/downloads/TG.Beigel_274.pdf

Beigel, F. (2019). Indicadores de circulación de la producción científica de las universidades: una perspectiva multi-escalar para visibilizar anclajes locales y promover alcances regionales. Revista Ciencia, Tecnología y Política. 3, 01-12. https://revistas.unlp.edu.ar/CTyP/article/view/9159/7940

Beigel, F., y Algañaraz, V. (2020). Nuevos indicadores para reconocer las modalidades de interacción social de la universidad y coproducción de conocimientos. Propuestas y alcances del Manual de Cuyo. Papeles del Observatorio, 18, 52-58. http://hdl.handle.net/11336/147035

Bekerman, F. (2021). Modelos universitarios en Argentina: heterogeneidad institucional en el caso de la Universidad de San Martín (UNSAM). RevIISE - Revista De Ciencias Sociales Y Humanas, 18, 13-25. https://ojs.unsj.edu.ar/index.php/reviise/article/view/571

Bertoni, A. y Cano, D. (1990). La educación superior argentina en los últimos 25 años: tendencias y políticas. Propuesta Educativa, 2, 11-24.

Brunner, J. J. (1990). Educación Superior en América Latina. Santiago de Chile: Fondo de Cultura Económica.

Brunner, J. J. (1992). Evaluación y financiamiento de la Educación Superior para América Latina: Bases para un nuevo contrato. Santiago de Chile: FLACSO.

Buchbinder, P. (2020). El sistema universitario argentino: una lectura de sus transformaciones en el largo plazo (1983-2015). Revista de la Educación Superior. 49, 45-64. https://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v49n193/0185-2760-resu-49-193-45.pdf

Carabelli, P. (2023). Las lenguas extranjeras y la internacionalización de la universidad: representaciones desde los cursos de inglés. DIGILEC Revista Internacional de Lenguas y Culturas. 10, 1-19. https://doi.org/10.17979/digilec.2023.10.0.9587

Casasempere-Satorres, A. y Vercher-Ferrándiz, M. L. (2020). Bibliographic documentary analysis. Getting the most out of the literature review in qualitative research. New Trends in Qualitative Research, 4, 247–257. https://doi.org/10.36367/ntqr.4.2020.247-257

Castells, M. (2002). La era de la información: economía, sociedad y cultura. Volumen I. La sociedad red. Alianza Editorial, S.A.

Castillo, G. M., y Prado, F. C. (2017). Dinámicas de la actividad científica del Instituto de Investigaciones Socio-Económicas de la Universidad Nacional de San Juan de Argentina. Revista Ciencia e Interculturalidad, 21(2), 31-51. https://doi.org/10.5377/rci.v21i2.5600

Chiroleu, A.; Marquina, M. y Rinesi, E. (2012). La política universitaria de los gobiernos Kirchner: continuidades, rupturas, complejidades. Buenos Aires: Universidad Nacional de General Sarmiento.

de Pablo Pons, J. (2010). Universidad y sociedad del conocimiento. Las competencias informacionales y digitales. En Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. 7(2), 06-16. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3666613

García de Fanelli, A. M. (1996). Estudios de posgrado en la Argentina: Alcances y limitaciones de su expansión en las universidades públicas. Buenos Aires: CEDES.

García de Fanelli, A. (1997). La Reforma de la Educación Superior en la Argentina: entre el Mercado, la Regulación Estatal y la lógica de las Instituciones. Documento de Trabajo 6/97. Núcleo de Pesquisas sobre Ensino Superior (NUPES): Universidad de Sao Paulo. https://sites.usp.br/nupps/wp-content/uploads/sites/762/2020/12/dt9706.pdf

García de Fanelli, A. M. et al. (2001). Entre la academia y el mercado. Posgrados en Ciencias Sociales y políticas públicas en Argentina y México. México: CEDES/ ANUEIS.

García de Fanelli, A. y Balán, J., (1994) Expansión de la oferta universitaria: nuevas Instituciones, nuevos programas. Buenos Aires: CEDES.

Guerrini, V.; Jeppesen, C.; Nelson, A., (2004) La Evolución del Sistema de Posgrados en los últimos 15 años: transformaciones cuantitativas y cualitativas. [ponencia].IV Encuentro Nacional y I Latinoamericano: La Universidad como Objeto de Investigación. San Luis, Argentina.

Marquina, M. y Chiroleu, A. (2015). ¿Hacia un nuevo mapa universitario? La ampliación de la oferta y la inclusión como temas de agenda de gobierno en Argentina. Propuesta Educativa, 43, 7-16. http://www.scielo.org.ar/pdf/pe/n43/n43a03.pdf

Marquis, C., (1998). “Acreditación y Desarrollo de los posgrados en Argentina”, en: Marquis, C.; Spagnolo, F.; Valenti Nigrini, G. Desarrollo y Acreditación de los Posgrados en Argentina, Brasil y México. (01-24) Buenos Aires: Ministerio de Cultura y Educación.

Peña, T. (2022). Etapas del análisis de la información documental. Revista Interamericana de Bibliotecología, 45(3), e340545. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v45n3e340545

Prado, F. (2021). ¿Profesionalización científica o jerarquización académica? RevIISE - Revista De Ciencias Sociales Y Humanas, 17, 261-284. https://ojs.unsj.edu.ar/index.php/reviise/article/view/573

Rengifo-Millán, M., (2015). La globalización de la sociedad del conocimiento y la transformación universitaria. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(2), 809-822. https://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/1965/586

Rodríguez Gómez, R. (2006). Editorial Revista de la Educación Superior. Revista de la Educación Superior, 35(137), 5-7.

Sánchez-Torres, J., González-Zabala, M. y Sánchez Muñoz, M. (2012). La Sociedad de la Información: Génesis, Iniciativas, Concepto y su Relación con Las TIC. Revista UIS Ingenierías, 11(1), 113-129. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6299784

Published

23-01-2025

How to Cite

Manchinelli, L., & Castillo, G. M. (2025). Heterogeneous Expansion of the University System 30 Years After LES: The Case of the Academic Offer at UNSJ. studios ociales Contemporáneos, (32), 127–159. https://doi.org/10.48162/rev.48.089