Walls as a Mental Reality on Shingeki no Kyojin

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.53.002

Keywords:

shingeki no kyojin, walls, anime, other, spatial literary space

Abstract

Shingeki no Kyojin (SNK) is an anime that has been celebrated by both general audiences and critics. Its narrative offers a polyphonic reflection on human nature, in which walls play a major role. This paper hypothesizes that walls in SNK are analogous to mental walls that structure our conceptual and perceptual systems, organizing the world into interior, exterior and periphery. These walls, both real and mental, provide security by limiting the unknown territory, keeping out threats, but also the promising. Such solution brings with it new problems, such as the demonization of others or the risk of authoritarianism and corruption. The objective of this paper is to analyze the phenomena related to SNK’s walls, particularly how they affect its characters and describe a psychological reality beyond their fictional world.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso González, M. (2015). La narrativa crossmedia en las producciones de ficción de los grupos Atresmedia y Mediaset España, Espéculo: Revista de Estudios Literarios (54), 194-207.

Anónimo. (s.f.). Ev de Tomás – El quinto evangelio. https://mercaba.org/FICHAS/Religion/evangelio_segun_el_apostol_tomas.htm

Bachelard, G. (2000). La poética del espacio (Trad. E. de Champourcin). Fondo de Cultura Económica.

Bajtín, M. M. (2003). Problemas de la poética de Dostoievski (Trad. T. Bubnova). Fondo de Cultura Económica.

Berndt, J. (Ed.) (2024). The Cambridge Companion to Manga and Anime. Cambridge University Press.

Chabris, C. y Simons, D. (2011). El gorila invisible: y otras maneras en las que nuestra intuición nos engaña (Trad. Gabriela Ferrari). Siglo Veintiuno Editores. (Trabajo original publicado en 2010)

Chirumiru. (8 de noviembre de 2023). El autor de Shingeki no Kyojin siempre quiso cambiar el final, Kudasai. https://somoskudasai.com/noticias/cultura-otaku/el-autor-de-shingeki-no-kyojin-siempre-quiso-cambiar-el-final/

Eliade, M. (1963). Mito y realidad, (Trad. L. Gil). Labor.

Frye, D. (2019). Muros. La civilización a través de sus fronteras (Trad. E. Jordá). Turner Publicaciones.

Hernández Pérez, M. (2013). La Narrativa Cross-Media en el Ámbito de la Industria Japonesa del Entretenimiento: Estudio del Manga, el Anime y los Videojuegos [Tesis de doctorado, Universidad de Murcia]. https://portalinvestigacion.um.es/documentos/63bc33393035a915c707be87?lang=fr

Horberg, E J.; Oveis, C.; Keltner, D. y Cohen, A. B. (2009). Disgust and the moralization of purity, Journal of Personality and Social Psychology 2009, 97 (6), 963–976. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19968413/

Horno López, A. (2013). Animación japonesa. Análisis de series de anime actuales [Tesis de doctorado, Universidad de Granada]. https://digibug.ugr.es/handle/10481/34010

Isayama, H., Kawahubo, S., Kodansha, Production I.G., MAPPA. (2013 – 2023). Shingeki no Kyojin [Serie de Televisión]. NHK General TV.

Jordi Maquiavello (7 de noviembre de 2023). POR QUÉ el FINAL de ATTACK ON TITAN es PERFECTO | Análisis [Archivo de video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=I-PIcwE9SIE&ab_channel=JordiMaquiavello

Kodansha USA. (28 de abril de 2023). Attack on Titan panel with the creator Hajime Isayama [Anime NYC 2022] [Archivo de video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=jf8CzUO0ZeQ

Lakoff, G. y Johnson, M. (1986). Metáforas de la vida cotidiana, (Trad. C. González Marín). Ediciones Cátedra.

Lluch, G. (2023). El canon literario no académico: propuesta metodológica para su estudio, en Revista de Literatura, LXXXV (170), 349-370. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2023.02.014

Montero Plata, L. (2011). La construcción de la identidad de Hayao Miyazaki: memoria, fantasía y didáctica [Tesis de doctorado, Universidad Autónoma de Madrid]. https://repositorio.uam.es/handle/10486/10320?show=full

Nørretranders, T. (1998). The user illusion. Cutting consciousness down to size, (Trad. al inglés de Jonathan Sydenham). Viking.

Peterson, J. B. (2020). Mapas de sentidos: la arquitectura de la creencia (Trad. J. J. Estrella González). Editorial Planeta.

Puche, M. P. y Meo, A. L. (2021). Representaciones simbólicas de las otredades y la construcción del espacio. Aproximaciones a un análisis comparativo de Game of Thrones, Shingeki no Kyojin y One Piece, en A. M. Santa Cruz (Ed.), Juego de Tronos: Un diálogo con la Historia (y las Humanidades) (pp.123-140). Editorial UCA.

Sanderson, B. (febrero de 2007). Sanderson’s First Law. Dragonsteel. The worlds of Brandon Sanderson. https://www.brandonsanderson.com/sandersons-first-law/

Sava, M. (2013). Ciudades reales, ciudades imaginarias a través de la ficción (Bucarest y Madrid) [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. E-Prints Complutense.

Seva Victoria, C. L. (2015). El verdadero ataque de los titanes: la combinación ganadora internacional de Shingeki no Kyojin, en Con A de Animación (5). https://doi.org/10.4995/caa.2015.3539

Solzhenitsyn, A. (1973). Archipiélago Gulag (Trad. L. R. Martínez, L. Gabriel y V. Lamsdorff). Trivilius.

Vercelloni, M. y Vercelloni, V. (2010). Inventing the garden (Trad. al inglés de J. Paul Getty Trust). The J. Paul Getty Museum.

Published

04-07-2025

How to Cite

Hanono Pino, M. E. (2025). Walls as a Mental Reality on Shingeki no Kyojin. evista e iteraturas odernas, 55(1), 39–66. https://doi.org/10.48162/rev.53.002