Notes on Pedro Almodóvar's poetics. Proposal to read All about my mother
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.53.010Keywords:
Almodóvar, comparative literature, intertextuality, metafictionAbstract
In this article, we briefly review some aspects of Almodóvar's poetics. This allows us, first, to conclude that the exposition of fictional nature in the film itself is the result of the way Almodóvar conceives reality and fiction as a continuum, and, second, to reflect on intertextuality and metafiction as integral characteristics of his cinematic output.
Then, in a more in-depth analysis of the film All About My Mother (1999), we can detect the simple and complex specular intertextual dialogue (Pérez Bowie: 2010) and, at the same time, analyze how complex specularity intervenes in the metafictional interplay. Finally, taking all these aspects into account, we propose a new interpretative reading of the film.
Downloads
References
Almodóvar, P. (1999a). Todo sobre mi madre. El deseo
Almodóvar, P. (1999b) Todo sobre mi madre: guion original. Madrid: Círculo de lectores.
Almodóvar, P. (2023) El último sueño. El último sueño. Madrid: Penguin Random House
Delgado, M. (2001). Los Lorcas desconocidos de Lluís Pasqual. Teatro: Revista de estudios teatrales, 87-06. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2991773
Estrada, L. (2014). La potencia de lo falso en Todo sobre mi madre (1999) de Pedro Almodóvar. Hispanic Research Journal, 15(6), 530-546. https://doi.org/10.1179/1468273714Z.000000000105
Genette, G. (1982). Palimpsesto: La literatura de segundo grado. Madrid: Taurus.
González Requena, J. (2011). De la mujer a la madre. El universo de lo femenino en el cine de Pedro Almodóvar. Seminario El camino del cine europeo VIII. https://gonzalezrequena.com/textos-en-linea-0-2/otros-seminarios/de-mujer-a-la-madre-el-universo-de-femenino-en-pedro-almodovar/
Sánchez Noriega, J. L. (2017). Universo Almodóvar. Estética de la pasión en un cineasta moderno. Madrid: Alianza.
Pérez Bowie, J. A. (2008). Leer el cine. La teoría literaria en la teoría cinematográfica. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
Pérez Bowie, J. A. (2010). La teatralidad en la pantalla. Un ensayo de tipología. Signa, 19, 35-62. https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcj6803
Pérez Bowie, J. A. (2012). Literatura y cine: perspectivas de investigación comparatista. P. Aullón de Haro (Ed.), Metodologías comparatistas y literatura comparada. Madrid: Dikynson,
De la Torre Espinosa, M. (2018a). Adaptaciones teatrales en el cine de Pedro Almodóvar: Cocteau, Williams y Lorca. Revista de Comunicación, 17(2), 101–124. https://revistadecomunicacion.com/article/view/954
De la Torre Espinosa, M. (2018b). Modelos de intermedialidad en la adaptación cinematográfica del teatro homosexual en el cine de Pedro Almodóvar. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 13 (1), 117-133. https://doi.org/10.11144/javeriana.mvae13-1.mdid
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Verónica Alcalde

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

