Agricultural schools and agroecology. Meanings, appropriations and co-production of knowledge

Authors

  • Darío Gabriel Martínez Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Periodismo y Comunicación Social https://orcid.org/0000-0003-2415-8761

Keywords:

horticultural belt, La Plata city, co-production of knowledge, communication, education

Abstract

This article investigates the contributions of agricultural schools to the agroecological transition. The objective was to observe the characteristics of this issue based on fieldwork carried out in two educational institutions within the horticultural belt of the city of La Plata (Argentina). The tensions between agroecology and conventional vegetable production are evident in curriculum designs from different periods, in teaching practices, and in the interventions of school agents. These questions led us to inquire about the ways in which students applied their knowledge at home or in family production units.

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Author Biography

Darío Gabriel Martínez, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Periodismo y Comunicación Social

Doctor en Comunicación, Magíster en Planificación y Gestión de Procesos Comunicacionales, Licenciado y Profesor en Comunicación Social. Es Investigador Asistente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), con lugar de trabajo en el Centro de Comunicación, Educación y Discurso (COMEDI) de la Facultad de Periodismo y Comunicación Social de la Universidad Nacional de La Plata. Es Profesor titular ordinario en la Facultad de Periodismo y Comunicación Social (UNLP) y en el Departamento de Sociales de la Universidad Nacional de Quilmes. Investigador categoría III del Programa Nacional de Incentivos Docentes de la Secretaría de Políticas Universitarias. Su reciente publicación “Saberes de organización y participación política. Migraciones bolivianas y horticultura en La Plata (Argentina)” fue publicada en septiembre 2025 en RevIISE - Revista de Ciencias Sociales y humanas (UNSJ), disponible en: https://ojs.unsj.edu.ar/index.php/reviise/article/view/927 

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Published

13-11-2025

How to Cite

Martínez, D. G. (2025). Agricultural schools and agroecology. Meanings, appropriations and co-production of knowledge. illcayac evista igital e iencias ociales, 12(22), 1–22. etrieved from https://revistas.apps.sid.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/millca-digital/article/view/8281

Issue

Section

Bienes Comunes y Sociedad