Popular magazines as memory supports: political humor and graphic feminism

Authors

Keywords:

graphic humor, memory, popular magazines, feminism, Argentine dictatorship

Abstract

This article analyzes the role of two Argentine popular magazines, Humor Registrado and Clítoris, as platforms for social memory, cultural resistance, and the construction of dissident subjectivities. From an interdisciplinary perspective that brings together cultural history, memory studies, communication, and gender studies, it explores how both publications generated critical graphic discourses in contexts marked by censorship, authoritarianism, or patriarchy. While Humor Registrado challenged Argentina’s military regime during the dictatorship through political satire, Clítoris developed a feminist graphic platform that questions normativity using humor, visual aesthetics, and pedagogical strategies. Both experiences demonstrate how graphic languages can operate as symbolic tools of intervention, fostering new political and social perspectives. The comparison of these two cases allows us to understand graphic humor not only as a creative expression but also as a strategy for building active memory, capable of articulating counter-hegemonic narratives and projecting emancipatory horizons. In this sense, graphic humor becomes a site of political engagement and cultural transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nahuel Lejtman, Universidad de Buenos Aires

Licenciado y Profesor en Historia por la Universidad de Buenos Aires. Se desempeña como docente en nivel medio y superior y dicta clases en el Instituto Superior de Formación Docente Nº 39 (situado en Vicente López, provincia de Buenos Aires), en el Profesorado de Historia, en la Escuela Normal Superior n° 7 (CABA) y en el Profesorado de Educación Primaria. Actualmente cursa la Maestría en Estudios Literarios, donde desarrolla una tesis sobre resistencias culturales al neoliberalismo a partir del análisis literario de letras del punk vasco.

References

Acevedo, M. (2014, 29 de octubre). Revista Clítoris: Humor gráfico y feminismo. Página/12, Suplemento Soy. https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/soy/1-3674-2014-10-29.html

Acevedo, M. (2014). Humor gráfico y feminismo. Ixaya, 6, 215–226.

Acevedo, M. (2018). Humor como espacio de dialogismo sexogenérico: Del canon y el contracanon a la constelación crítica. Ártemis, 26(1), 29–52.

Borrelli, M. (2011). Voces y silencios: La prensa argentina durante la dictadura militar (1976–1983). Perspectivas de la Comunicación, 4(1), 24–41. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3750384

Braceli, R. (s.f.). Periodismo y literatura: El reportaje / Secretos de profesión. https://rodolfobraceli.com.ar/periodismo.html

Burkart, M. (2012). HUM®: La risa como espacio crítico bajo la dictadura militar (1978–1983) [Tesis doctoral inédita]. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires.

Burkart, M., Fraticelli, D., & Palacios, C. (Comps.). (2023). Arruinando chistes. TeseoPress. https://www.teseopress.com/arruinandochistes2

Cascioli, A. (2013). La revista Humor y la dictadura (Col. F. Col 10). Ediciones Colihue.

Clarín. (s.f.). Clítoris: La mujer al mundo del cómic.

https://www.clarin.com/sociedad/Clitoris-mujer-mundo-comic_0_rJbMFMwTv7g.html

Clítoris. (2011). Editorial. Clítoris: Revista de Historietas, Nº1.

Feld, C. (2010). Imagen, memoria y desaparición: Una reflexión sobre los diversos soportes Audiovisuales de la memoria. Aletheia 1(1). https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.4265/pr.4265.pdf

Felitti, K. (2011). Sexualidad y reproducción en la agenda feminista de la segunda ola en la Argentina (1970–1986). Estudios Sociológicos, 29(84), pp. 87–110.

La Casa del Encuentro. (s.f.). Observatorio de femicidios. http://www.lacasadelencuentro.org

Ledesma, R. G. (2021). La revista Humor Registrado como fuente para un estudio comparativo: La dictadura y el gobierno de Raúl Alfonsín, cambios y permanencias. Antigua Matanza. Revista de Historia Regional, 5(1), pp. 111-160. https://doi.org/10.54789/am.21.6

Mallades, J. (2014). Medios de comunicación y política: La revista Humor como actor político en el período 1978-1983. Prácticas de oficio. Investigación y reflexión en Ciencias Sociales, 13, pp. 1–14.

Raznovich, D. (1994). Algunas cuestiones sobre el humor feminista. Feminaria, 13, 30.

Revista Clítoris. (2015, abril). Por una cultura del consentimiento. http://revistaclitoris.blogspot.com.ar/2015/04/por-una-cultura-del-consentimiento.html

Rivera, J. B. (1981). Humorismo y costumbrismo (1950–1970). En Historia de la literatura argentina (Cap. 116). CEAL.

Roldán, A. F. (2004.). La revista Humor, símbolo de la denuncia contra la dictadura militar argentina (1976-1983) [Trabajo final de grado, Universidad Nacional de Rosario, Facultad de Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales].

Taylor, D. (2015). El archivo y el repertorio. La memoria cultural performática en las Américas. Ediciones Universidad Alberto Hurtado: Santiago de Chile.

Ulanovsky, C., Pérez, A. L., Cáceres, F., Zaid, R. D., & López, L. (2005). Paren las rotativas: 1970-2000 (Vol. 2). Emecé.

Published

13-11-2025

How to Cite

Lejtman, N. (2025). Popular magazines as memory supports: political humor and graphic feminism. illcayac evista igital e iencias ociales, 12(22), 1–18. etrieved from https://revistas.apps.sid.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/millca-digital/article/view/8942

Issue

Section

Comunicación, Arte y Cultura: