Nietzsche as the redeemer of chance against the shackles of Christian morality

Authors

Keywords:

Nietzsche, Judeo-Christian morality, nihilistic critique, metamorphosis, overman

Abstract

This article explores Friedrich Nietzsche's critique of Judeo-Christian morality, considering the influence of theologian Franz Overbeck on his view of Christianity. The analysis is based on an examination of major works such as The Antichrist, On the Genealogy of Morality, and Thus Spoke Zarathustra. The Nietzschean perspective unfolds through a tripartite conception of nihilism—passive, active, and future. This is exemplified by the metamorphosis of the spirit announced by Zarathustra, through the three metaphorical figures that progress from the camel to the lion, and from the lion to the child. The journey culminates in the figure of the overman as the synthesis of this metamorphosis: a being who has traversed all stages to become the architect of his own existence, affirming life and creating new values after the "death of God." Thus, Nietzsche presents himself as the "redeemer of chance," but the article questions whether his endeavor can ultimately lead to the redemption of humanity.

Author Biography

Ana Inés Passerini, Universidad Nacional de Cuyo, Facultad de Filosofía y Letras

Profesora en Filosofía por la Universidad Católica Argentina y Doctora en Filosofía por la Universidad Nacional de Cuyo. Es Profesora Titular de Filosofía del Derecho y Profesora Adjunta de Ética en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Cuyo. Es miembro fundador del Seminario Permanente de Filosofía Jurídica de la Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales de la Universidad de Mendoza. Entre sus Capítulos de Libros publicados dentro de Proyectos de Investigación de la Universidad Nacional de Cuyo, se destacan: Crisis y renovación dentro de la ética de Edmund Husserl. Paralelismos con la ética de Max Scheler, Husserl: en torno a la crisis de las ciencias europeas (SS&CC ediciones, Mendoza, 2020) y Pensar el presente de la Neurociencia ¿Neuroética vs. Bioética?, Pensar el Presente, escritos y archivos multimedia del Congreso Internacional de Filosofía (Jagüel Editores de Mendoza, Mendoza, 2024). Entre sus artículos científicos publicados en Revistas Internacionales, se destaca: La sinergia entre la inteligencia, la voluntad y la afectividad en el conocimiento connatural del bien. Impronta novedosa en la Ética de Tomás de Aquino (Revista Chilena de Estudios Medievales, Núm. 27, 65-92, 2025).

References

Bareli, M. C. (2017). Transformaciones de “lo dionisíaco”: un análisis sobre el giro de Nietzsche en Humano, demasiado humano. Diánoia 62 (78), 47-73. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S018524502017000100047&lng=es&nrm=iso

Frey, H. (2001). La crítica de Nietzsche a la tradición judeo-cristiana como crítica de la visión del mundo occidental. Revista Mexicana de Sociología 63(2), 193-212.

file:///C:/Users/Ana/Downloads/revmexso,+V63_2001_02_12_critica_frey.pdf

Frey, H. (2009). ¿Qué Dios ha muerto? Nietzsche, el nihilista antinihilista. Revista mexicana de Sociología 71 (4), 715-736.

http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S018825032009000400004&lng=es&nrm=iso

Henry, M. (1997). Franz Overbeck: ¿Teólogo? Religión e historia en el pensamiento de Franz Overbeck. The journal of religión, 77 (4), 633-634.

Jaspers, K. (1955) Nietzsche y el Cristianismo. Deucalión.

Maza Bazán, P. (2003). Nietzsche y el cristianismo. Estudio agustiniano 38 (2), 331-392.

Nietzsche, F. (1943) El origen de la tragedia, Traducción de Eduardo Ovejero y Maury, Espasa-Calpe.

Nietzsche, F. (1951). Obras Completas de Federico Nietzsche. Tomo III: Genealogía de la moral. Traducción, introducción y notas de Eduardo Ovejero y Maury. Aguilar.

Nietzsche, F. (1951). Obras Completas de Federico Nietzsche. Tomo IV: La voluntad de dominio. Ensayo de una transmutación de todos los valores. Traducción, introducción y notas de Eduardo Ovejero y Maury. Aguilar.

Nietzsche, F. (1983). El anticristo. Ensayo de una crítica del cristianismo. Introducción de Henri Lefëbvre. Siglo XX.

Nietzsche, F. (1985). Más allá del bien y del mal. Traducción de Carlos Vergara. EDAF, S.A.

Nietzsche, F. (1997). De mi vida: escritos autobiográficos de juventud (1856-1869). Valdemar.

Nietzsche, F. (1998). Así hablaba Zaratustra. Prólogo de E. W. F. Tomlin. Porrúa.

Nietzsche, F. (2002). El crepúsculo de los ídolos o Cómo se filosofa con el martillo. Prólogo de Agustín Izquierdo. Traducción de José Mardomingo Sierra. EDAF, S.A.

Nietzsche, F. (2004). La gaya ciencia. Traducción de Alex Shantytawn. Andrómeda.

Overbeck, F. (2009). La Vida Arrebatada de Friedrich Nietzsche. Editor y Traductor Iván de los Ríos. Errata Naturae.

Ruiz SanJuán, C. (2023). La evolución del concepto de lo dionisíaco en el pensamiento de Nietzsche. Contrastes. Revista Internacional de Filosofía, 28 (1), pp. 81-99.

Safranski, R. (2000). Nietzsche. Biografía de su pensamiento. Tusquets.

Thibon, G. (1951) Nietzsche o el declinar del espíritu. Desclée.

Vattimo, G. (1990). Introducción a Nietzsche. Traducción de Jorge Binagui. Península.

Published

03-12-2025

How to Cite

Passerini, A. I. (2025). Nietzsche as the redeemer of chance against the shackles of Christian morality. púsculo filosófico, (41), 59–94. etrieved from https://revistas.apps.sid.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/opusculo/article/view/9587

Issue

Section

Artículos