Vocational Orientation with Students with Disabilities: Voices of Accompanying Professionals
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.36.143Keywords:
vocational guidance, inclusive education, higher educationAbstract
The article presents research results on the challenges faced by professionals from the Support and Effective Access to Higher Education Program, when providing vocational guidance to students with disabilities in establishments in La Araucanía, Chile. The objective was to strengthen the accompaniment practices for the construction of the students' life project, through collaborative and reflective strategies. The research was qualitative, with the team of professionals participating in focus groups with input from their students’ interviews, and what was discussed was examined through a content analysis. The results show that administrative and bureaucratic aspects would have a negative impact. The conclusions allow us to support the urgency of advancing in education and training that allow the contextualization of support.
Downloads
References
Balderas, I. (2013). Investigación cualitativa. Características y recursos. Revista Caribeña de Ciencias Sociales, http://caribeña.eumed.net/investigacion- cualitativa/
Benavides, C., Chulde, N. y Stead, L. (2014). Rol de padres de familia en la elección vocacional de estudiantes de los octavos, novenos y décimos años de educación básica del colegio Fernando Chávez de Quinchuquí durante el año lectivo 2008-2009, tesis de licenciatura, Universidad Técnica del Norte, Ibarra. http://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/3682
Bolívar, A. y Murillo, F. (2017). El efecto escuela: Un reto de liderazgo para el aprendizaje y la equidad. En J. Weinstein y G. Muñoz (Eds.), Mejoramiento y Liderazgo en la Escuela: Once Miradas, 71-112. Santiago: Ediciones Universidad Diego Portales.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Cisternas, M. y Trecan, S. (2022). Manual de prácticas docentes inclusivas: La discapacidad en educación superior. Universidad Católica de Temuco. Temuco, Chile.
Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Flick, U. (2014). La gestión de la calidad en investigación cualitativa (Vol. 8). Ediciones Morata.
Fuenmayor, D. A., & Gómez, J. C. (2017). Orientación vocacional en personas con discapacidad. Omnia, 23(3), 95-109.
García, K. (2023). Orientación Vocacional en la construcción del proyecto de vida de los estudiantes en situación de discapacidad a través de estrategias reflexivas y colaborativas en el programa PACE [Tesis de Maestría]. Universidad Católica de Temuco, Chile.
Lonis, M. (2014). Gestión educativa del siglo XXI: bajo el paradigma emergente de la complejidad. Omnia, 20(2), 150-161. ISSN: 1315-8856. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=737/73735396006
McMillan, J; Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. 5 ed. Pearson Educación, S. A., Madrid.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos [OCDE]. (2017). Education in Chile, Reviews of National Policies for Education, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9789264284425-en
Ochoa, S. (2018). Orientación vocacional. Entre el deseo, el contexto y la historia. Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación, 9, 1, 134-149. https://dx.doi.org/10.18175/VyS9.1.2018.08
Ormaza, P. (2019). Educación: Orientación Vocacional y Profesional, garantía de derechos y construcción de proyectos. Revista Ciencia UNEMI, 12, 30, 87-102. http://dx.doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol12iss30.2019pp87-102p
Salgado, C. (2007). Investigación cualitativa: diseños, evaluación del rigor metodológico y retos. Liberabit. Revista Peruana de Psicología, 13, 71-78.
Santana, G., y Vigueras, J. (2019). Hacia un Sistema Virtual de orientación vocacional. Revista Cubana de Educación Superior, 38(3). http://ref.scielo.org/m7q98r
Tello, C. (2016) Gestionar la escuela en Latinoamérica. Gestión educativa, realidad y política. Revista Paraguaya de Educación, 1(6), 2016,15-27. https://www.mec.gov.py/cms_v2/adjuntos/14509?1500381087
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Karina Garcia, Katerin Arias-Ortega
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Argentina License.




