Common Education and Reading in San Juan

An Approach to Understanding the Use of an Official School Textbook in This Province (1936)

Authors

  • Hernan Fernandez Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Universidad Nacional de San Juan https://orcid.org/0000-0001-7381-1443

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.146

Keywords:

Common education, School textbooks, Schools from San Juan, Reading, Edition

Abstract

In 1936, Odín Gómez Lucero published the first manual specifically designed for common education in San Juan schools. The work is titled San Juan and compiles texts from various authors with the aim of providing content intended to reinforce provincial identity. This article investigates some aspects of that source so as to explore what was read in the classrooms of this province in those days, and based on this, we will study the context in which Gómez Lucero designed and launched his book.
To develop the topic, this paper goes back to 1884, the year the new local Education Law was passed. This will enable us to analyse the reading material adopted by local educational authorities before the publishing of San Juan. From there, the interest of these pages flows into the possible motivating factors behind this textbook in and the varied interventions carried out by Gómez Lucero in shaping the book. The key points chosen here aim to provide a starting point to understand the relationship between the common education in San Juan and the provincial and national political context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Actas del Consejo General de Educación. 1884-1888, Archivo General de la Provincia.

Berrutti, J. (1902). Lecturas morales é instructivas.

Berrutti, J. (1918). Estudio. Libro de lectura. Ángel Estrada.

Bourdieu, P. (1983). Campo del poder y campo intelectual. Folios Ediciones.

Bouza Álvarez, F. (2018). Del escribano a la biblioteca. La civilización escrita europea en la alta Edad Moderna (siglos XV-XVII). Akal.

Carbia, R. (1917). Lecciones de historia argentina. Franzetti.

Cataruzza, A. (2001). Descifrando pasados: debates y representaciones de la historia nacional. En Cataruzza, A. (Dir.). Crisis económica, avance del Estado e incertidumbre política (1930-1943). Nueva Historia Argentina (pp. 429-476). Sudamericana.

Consejo Nacional de Educación. (1926). Educación Común en la Capital, Provincias y Territorios Nacionales. Talleres Gráficos Caracciolo y Plantié.

Consejo Nacional de Educación. (1935). Educación Común en la Capital, Provincias y Territorios Nacionales. Talleres Gráficos del Consejo Nacional de Educación.

Consejo Nacional de Educación. (1937). Educación Común en la Capital, Provincias y Territorios Nacionales. Talleres Gráficos del Consejo Nacional de Educación.

Cucuzza, H. (2007). Yo argentino. Miño y Dávila.

Darnton, R. (2010). El beso de Lamourette. Reflexiones sobre historia cultural. Fondo de Cultura Económica.

De Toro y Gómez, C. (1926). El hogar de todos. Kapeluz.

De Valls, J. (1925). Racimos. Crespillo.

Devoto, F. y Pagano, N. (2010). Historia de la historiografía argentina. Sudamericana.

Dirección de Cultura. (1962). Poetas de San Juan.

Dirección General de Escuelas. Libro 212. Archivo General de la Provincial.

Escudé, C. (1990). El fracaso del proyecto argentino. Tesis.

Estrada, T. (1908). Lecturas argentinas. Ángel Estrada Estrada.

Falcón, R. (2000). Militantes, intelectuales e ideas políticas. En Falcón, R. (Dir.). Democracia, conflicto social y renovación de ideas (1916-1930). Nueva Historia Argentina (pp. 323-356). Sudamericana.

Fernandez, H. (2021). Entre la teoría y la práctica: las escuelas comunes sanjuaninas y su articulación con las normativas nacionales en los albores del sistema educativo. Estudios de Filosofía Práctica e Historia de las Ideas. (23). https://qellqasqa.com.ar/ojs3/index.php/estudios/article/view/508/466

Galván Moreno, C. (1944). El periodismo argentino. Amplia y documentada historia desde sus orígenes hasta el presente. Claridad.

Garrido de la Peña, C. (1913). Corazón argentino.

Gómez Lucero, O. (1936). San Juan. Talleres Gráficos del Estado.

Gómez Lucero, O. (1948). Escuela de montaña.

Gutiérrez, J. (1901). Educación Común en la Capital, Provincias y Territorios Nacionales. Imprenta de M. Biedma e hijos.

Lenns, G. (1922). Patria y belleza. Kraft.

Levene, R. (1912). Cómo se ama a la patria. Aquilino Fernández.

Ley de Educación Común. Leyes y Decretos. 1881-1885. Archivo General de la Provincia.

Linares, M. (2012). Nacimiento y trayectoria de una nueva generación de libros de lectura escolar: El nene (1895-1956). En Cucuzza, Héctor; Spregelburd, Roberta Historia de la lectura en la Argentina. Del catecismo colonial a las netbooks estatales (pp. 215-255). Editoras del Calderón.

Martínez Paz, F. (1986). El sistema educativo nacional. Universidad Nacional de Córdoba.

Pelliza, M. (1885). El argentino. Igon hnos.

Pineau, P. (2012). ¿Para qué enseñar a leer? Cultura política y prácticas escolares de lectura en el periodo de entreguerras. En Cucuzza, Héctor; Spregelburd, Roberta Historia de la lectura en la Argentina. Del catecismo colonial a las netbooks estatales (pp. 297-327). Editoras del Calderón.

Prieto, A. (2006). El discurso criollista en la formación de la Argentina moderna. Siglo XXI.

Puebla, F. (2022). La construcción historiográfica en San Juan. Trayectos institucionales y estudios del pasado sanjuanino entre dos siglos (XIX-XX). En Philp, M.; Leoni, M. y Guzmán, D. (Coord.). Historiografía argentina. Modelo para armar (pp. 347-368). Imago Mundi.

Puiggrós, A. (1992). Historia de la educación argentina. Escuela, democracia y orden (1916-1943). Galerna.

Puiggrós, A. (1996). Qué pasó en la educación argentina. Kapelusz.

Sarlo, B. (2011). El imperio de los sentimientos. Siglo XXI.

Spregelburd, R. (2012). De los Apeninos a Los Andes: las lecturas de Corazón en la escuela argentina. En Cucuzza, Héctor; Spregelburd, Roberta Historia de la lectura en la Argentina. Del catecismo colonial a las netbooks estatales (pp. 252-295). Editoras del Calderón.

Tedesco, J. (1986). Educación y sociedad en la Argentina (1880-1945). Solar.

Vera de Flachs, M. (2004). La enseñanza primaria. En Academia Nacional de la Historia (Eds.), Nueva Historia de la Nación Argentina. 9. La Argentina del siglo XX (pp. 397-424). Planeta.

Videla, H. (1990). Historia de San Juan. Tomo VI (Época patria) 1875-1914. Academia del Plata-Universidad Católica de Cuyo.

Published

11-09-2025

How to Cite

Fernandez, H. (2025). Common Education and Reading in San Juan: An Approach to Understanding the Use of an Official School Textbook in This Province (1936). aberes prácticas. evista e Filosofía Educación, 10(2), 1–14. https://doi.org/10.48162/rev.36.146