Authority and the Right to Philosophy

Problems of a Philosophy of the University

Authors

  • Esther Juliana Vargas Arbeláez Universidad Pedagógica Nacional

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.135

Keywords:

Authority, power, university, Right to Philosophy, institution

Abstract

This text examines the concept of authority within the framework of the problem posed by Derrida regarding the right to philosophy. The issue of authority is linked, on the one hand, to political implications (such as the creation of realities and institutionalization) and, on the other, to a strong tension with the concept of power, often understood as inherently conflictual. The text explores both dimensions of authority and their connection to the need for defining what can guarantee a right (of institutional and political order) to philosophy. To this end, the concept of authority is reviewed in contrast to the idea of power, drawing on H. Arendt’s thought, along with its implications for institutional frameworks. In a second section, Derrida’s approach to the “right to philosophy” and its fraught relationship with institutionalization is revisited. The text concludes with a brief examination of Kant’s notion of right to provide closure to the discussion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AAVV. (1959). La idea de universidad en Alemania. Editorial Sudamericana.

Agamben, G. (2005). Estado de excepción. Homo Sacer I, II. Adriana Hidalgo.

Arendt, H. (2020). Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios sobre la reflexión política. Editorial Planeta.

Arendt, H. (1956). “Authority in the Twentieth Century.” The Review of Politics, Vol. 18, no. 4, pp. 403–417. http://www.jstor.org/stable/1404647

Aristóteles. (2007). Política. Alianza Editorial.

Austin, J. (1982). Cómo hacer cosas con palabras. Palabras y acciones. Paidós.

Bobbio, N. (1989). Estado, gobierno y sociedad. Por una teoría general de la política. Fondo de Cultura Económica.

Bonvecchio, C. (2002). El mito de la universidad. Fondo de Cultura Económica.

Borrero Cabal, A. (2008). La universidad: Estudio sobre sus orígenes, dinámicas y tendencias. Tomo I. Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Bustamante, G. (2020). Cuatro paradigmas de recontextualización. Editorial Aula de Humanidades.

Derrida, Jacques. (2023). Privilegio o del derecho a la filosofía. (Trad. C. Ávalos Valdivia). Ediciones UACH.

Joliot, P. (2004). La investigación apasionada. Fondo de Cultura Económica.

Kant, I. (2003). El conflicto de las facultades. Alianza Editorial.

Kant, I. (2012). Sobre la paz perpetua. Ediciones Akal.

Kant, I. (1873). Principios metafísicos del derecho. Librería de Victoriano Suárez.

Le Goff, J. (1985). Los intelectuales en la Edad Media. Editorial Gedisa.

Naishtat, F., García Raggio, A. M. y Villavicencio, S. (2001). "La universidad hoy: crisis de esa «buena idea»". En: Francisco Naisthat, Ana María García y Susana Villavicencio (Comps.). Filosofías de la universidad y conflicto de racionalidades. Colihue. pp. 19-32.

Restrepo, C. E. (2014). Universidad-Biopolítica. Razones para las nuevas luchas estudiantiles. En: A.M. Ruiz, A. M. (comp.). Universidad e investigación. Universidad Pontifica Bolivariana. pp.49-62.

Roggero, G. (2011). The production of living knowledge. Philadelphia: Temple University Press.

Roggero, G. (2013). “La revolución del conocimiento vivo”. En: Revista Debates, nº. 65, pp. 53-55.

Soto Posada, G. (2007). Filosofía medieval. San Pablo y Universidad Pedagógica Nacional.

Vargas Arbeláez, E.J. (2021a). Autonomía universitaria y acción política. En: Prada, M. (ed.) (2021) Universidad hoy. Editorial Universidad Pedagógica Nacional. pp. 113-135.

Vargas Arbeláez, E.J. (2021b). Autonomía universitaria y capitalismo cognitivo. Una aproximación a la idea de universidad. Editorial Universidad del Rosario.

Vargas Arbeláez, E.J. (2023). La universidad como problema filosófico. Institución, autoridad y título. En: C. Roldán y H. Monarca (ed.). Aportes filosóficos al campo educativo. Editorial Dykinson. pp. 147-161.

Published

02-02-2025

How to Cite

Vargas Arbeláez, E. J. (2025). Authority and the Right to Philosophy: Problems of a Philosophy of the University. aberes prácticas. evista e Filosofía Educación, 9(2), 1–14. https://doi.org/10.48162/rev.36.135