A world upside down: the carnival in Emilia Pardo Bazán and Mercè Rodoreda
Keywords:
Carnival, Gender, Disguise, Mask, SpaceAbstract
In the present paper we will focus on the figure of Carnival in the works of two authors that come from the peripheric Spanish nations, separated by several decades: Emilia Pardo Bazán and Mercè Rodoreda. Based on the ideas that Bajtin ([1965] 2003) proposes regarding this trope -like its freedom, counter-hegemonic character and the elimination of borders-, our approach -following Tseëlon (2003)-will concentrate in the implications and possibilities that this extraordinary event opens for the female gender, not only because of the potential removal of borders and role inversion but also for the presence of disguises and masks that grant anonymity to the woman that attends the festivities and allow her to express and channel desires that are usually forbidden. In this way, analyzing specifically two short stories: “Los dominós de encaje” (1897), by the Galician author, and “Carnaval” (1958), by the Catalan author, we will try to unravel the journey of a topic not at all unfamiliar to the Iberic tradition that keeps on appearing with the passage of time, especially in regard to the questioning and the reflection about gender roles and
women’s place in the public sphere.
References
Bajtin, Mijail ([1965] 2003), La cultura popular en la edad media y en el renacimiento. El contexto de François Rabelais, Madrid, Alianza.
Blasco Herranz, Inmaculada (2014), “Género y nación durante el franquismo”, Michoneau, S. y Núñez Seixas, X. M. (Eds.). Imaginarios y representaciones de España durante el franquismo. Madrid: Casa de Velázquez, 49-71.
García, Carmen (2007), “Galería de mujeres en los cuentos de Emilia Pardo Bazán”, XI Jornadas Interescuelas/Departamentos de Historia. Departamento de Historia. Facultad de Filosofía y Letras, San Miguel de Tucumán, Universidad de Tucumán.
Glenn, Kathleen M. (1987), “Muted Voices in Mercè Rodoreda's La meva Cristina i alters contes”, Catalan Review, Vol. II, número 2, 131-142.
Martín Gaite, Carmen (1996), Usos amorosos de la postguerra española, Barcelona, Anagrama.
Mcnerney, Kathleen (1993), “Masks and metamorphoses, dreams and illusions in Mercè Rodoreda's “Carnaval””, Catalan Review, VII, 1, 71-77.
Morcillo, Aurora (2000), True Catholic Womanhood: Gender Ideology in Franco's Spain, De-Kalb, Northern Illinois University Press.
Ojea Fernández, María Elena (2013), “Narrativa feminista en los cuentos de la Condesa de Pardo Bazán”, Epos: Revista de filología, 16, 157-176.
Pardo Bazán, Emilia ([1897] 1994), “Los dominós de encaje”, en Herrero Figueroa, Araceli, “Un relato carnavalesco de Emilia Pardo Bazán”, REV-LYT, 5, 145-149.
Rodoreda, Mercè ([1958] 1988), “Carnaval”, Veintidós cuentos, Madrid, Mondadori.
----------------------------- ([1958] 2009), “Carnaval”, Tots els contes, Barcelona, Edicions 62.
Sinovas Maté, Juliana (1999), Emilia Pardo Bazán. La obra periodística completa en La Nación de Buenos Aires (1879-1921). Tomo I, Salamanca, Editorial Diputación Provincial.
Tseëlon, Efrat (Ed.) (2003), Masquerade and Identities. Essays on gender, sexuality and marginality, New York, Routledge.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional.
Los/as autores/as que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los/as autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicaci´´ón del trabajo bajo una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Por esto pueden compartir el trabajo con la referencia explícita de la publicación original en esta revista.
2. Revista Melibea permite y anima a los autores a difundir la publicación realizada electrónicamente, a través de su enlace y/o de la versión postprint del archivo descargado de forma independiente.











